Aktuelt

VI SER TILBAKE PÅ 2018

Det samlede publikumstallet for Teater Innlandet i 2018 er 32 927, en økning fra 2017 på 2 388. Dette er tall teatret er godt fornøyd med. Med de ressurser vi råder over er det realistisk å sikte mot publikumstall i størrelsesorden 30 000-35 000, sier teatersjef Janne Langaas.

Repertoaret i 2018 var svært varie...

Les mer >
VI SER TILBAKE PÅ 2018 Det samlede publikumstallet for Teater Innlandet i 2018 er 32 927, en økning fra 2017 på 2 388. Dette er tall teatret er godt fornøyd med. Med de ressurser vi råder over er det realistisk å sikte mot publikumstall i størrelsesorden 30 000-35 000, sier teatersjef Janne Langaas. Repertoaret i 2018 var svært variert. Teatret presenterte hele 8 egenproduksjoner og 13 co-produksjoner. 8 av forestillingene var premierer, 5 av disse urpremierer. Vi startet 2018 med to publikumsvinnere. Først ut var en forestilling om «alle kokebøkers mor», Hanna Winsnes, Man tager 20 egg. I vintermørket spilte den for fulle grendehus med varmende suppe, på oppskrift fra forestillingen, i pausen. For barna presenterte vi Se! Jeg fant! - en leken eventyrforestilling hvor barna fikk spille med - både i barnehagene, for skoleklasser og på grendehusturné. Teater Innlandet er stolte av å være et av de teatrene som co-produserer mest. Dette gir teatret en unik kunstnerisk bredde. De elendige (co-produksjon med Artilleriet produksjoner) var en aktualisert og vågal versjon av Victor Hugos klassiker. Operakomedien Testosteron (co-produksjon med Traktor og RingsakerOperaen) la mannsrollen under kniven med en solid dose humor og galskap. Høstens danseforestilling la vi til Eina i førjulstiden. Med EINAWOOD X-mas Show (co-produksjon med Residency Eina Danz) ringte vi julen inn på en svært utradisjonell og underholdende måte. I tillegg co-produserte teatret 3 forestillinger for barn og unge. Vi feiret Børli (co-produksjon med Turnéorganisasjonen) med Nye spor etter Børli for ungdom i DKS. Sandbeck-jubileet ble markert med barneforestillingen De kaller meg Påsan (co-produksjon med Feil Teater), en satsing som Hedmark Fylkeskommune støttet økonomisk. Vår tredje barneforestilling het Du har stor mage (co-produksjon med Turnékompaniet). De to sistnevnte ble først vist under LILLE – en barneteaterfestival og skal spilles videre både i DKS og som åpne forestillinger. Teatret var i 2018 involvert i 6 forskjellige samarbeid og presenterte 5 gjestespill. Av gjestespillene vil vi trekke fram danseforestillingen Kaboom av Subjazz som var på turné i begge fylker til stor glede for et stadig voksende dansepublikum i regionen. Våre co-produksjoner fortsetter å gjøre teatret synlig også utenfor Innlandet. To eksempler på dette er Willie Nelson kjente mor mi (co-produksjon med Musikk i Hedmark) og HELLO (co-produksjon Therese Slob produksjoner) som begge ble spilt for nesten 1500 publikummere hver utenfor Innlandet. Etter et år med stor variasjon i vårt tilbud til publikum, avsluttet vi med publikumssuksessen Bør Børson jr. Med en Bør Børson med Nes-dialekt og en gammel-Bør fra Gudbrandsdalen, plasserte vi musikalen i vår egen region. Forestillingen reiste på turné fra oktober til desember til glede for over 7 600 publikummere, og ble årets store teater-hit. Statistikken for 2018 viser at vi har spilt færre forestillinger for flere publikummere. Nedgangen i antall forestillinger skyldes hovedsakelig færre DKS-forestillinger i Hedmark, som tidligere har ligget markant høyere enn Oppland. Antall publikum fordelt på de to fylkene har de siste årene vært forholdsvis stabilt. Trenden ser ut til å fortsette. Publikum fordeler seg med 1/3 på turné i Oppland, 1/3 på turné i Hedmark og 1/3 på Hamar kulturhus. At tallet i år er noe høyere for turnéforestillingene i Hedmark skyldes først og fremst at særlig hedmarkingene gikk mann av huse for å oppleve Lillehamringen Tom Styve som Bør Børson jr. Vi avsluttet 2018 med teatrets kanskje viktigste oppsetning; Kim F (co-produksjon med Den Nationale Scene). Kim F hadde urpremiere på DNS 15. desember og skal på turné i Innlandet fra 24. januar 2019. Forestillingen er en sterk og leken forestilling om Kim Frieles liv og hennes kamp for kjærligheten og homofiles rettigheter. Anmeldelsene og mottakelsen har vært veldig gode, og vi gleder oss til fortsettelsen i 2019. Publikumstall: 72 åpne forestillinger på turné i Oppland: 7 267 (9 181) 63 åpne forestillinger på turné i Hedmark: 10 303 (10 724) 44 åpne forestillinger på Hamar kulturhus: 7 294 (6 159) 43 åpne forestillinger utenfor Innlandet: 4 643 (1 293) 24 lukkede forestillinger i Oppland: 1 115 (1 782) 52 lukkede forestillinger i Hedmark: 2 305 (7 559)

Kim Frieles kamp for kjærligheten blir teater med forestillingen Kim F.

– Det viktigste for meg er at forestillingen rommer humor, men ellers overlater jeg alt til andre, ler Kim Friele (83), og minner om at hun er kjent for sine kjappe replikker.
– Det har mange statsråder og andre samfunnstopper fått merke i løpet av d...

Les mer >
[b]Kim Frieles kamp for kjærligheten blir teater med forestillingen [i]Kim F[/i].[/b] – Det viktigste for meg er at forestillingen rommer humor, men ellers overlater jeg alt til andre, ler Kim Friele (83), og minner om at hun er kjent for sine kjappe replikker. – Det har mange statsråder og andre samfunnstopper fått merke i løpet av de 54 årene jeg sto på barrikadene for å vise dem at jeg ikke var sinnssyk – bare homo, sier hun. [b]Veldig heldig[/b] Kim Friele var den første i Norge som sto frem offentlig som homofil. Det var et livsnødvendig valg som hun gjorde som nyskilt 27-åring. – Det var ikke vanskelig for meg å ta det skrittet. Vet ikke om det har med oppveksten min å gjøre eller om det er en medfødt trygghet. Jeg fikk heller ingen negative reaksjoner verken fra foreldrene mine eller arbeidskollegene mine på Opplysningskontoret for forsikring. Sjefen min og jeg satt faktisk i vinduskarmen sammen og plystret på jentene i 60-tallskjoler, ler Friele. Hun er klar over at hun var heldig. Veldig heldig. For på den tiden var homofili både straffbart og en diagnose. I ti år var hun alene som åpen homofil, samtidig som det skjulte miljøet vokste seg større. [b]Viktig kamp[/b] – Det var forferdelig deprimerende. Alle var redde og ville være anonyme. I 1971 sa jeg opp jobben i forsikringsbransjen og brukte all min tid som generalsekretær i Det norske forbund av 1948. Det viktigste var å få fjernet §231 som kriminaliserte sex mellom menn. Vi leste alt som var skrevet innen juss og psykiatri, gikk løs på de tullebukkene som postulerte at homofili var en sykdom og kalte inn til mange møter med jurister, prester, politikere og pressen. Kommunikasjonen vant frem til slutt heldigvis, sier Friele. I 1972 ble §231 fjernet og homofili ble strøket som diagnose fem år senere. Samtidig opplevde Friele mer hets og vold jo flere som sto frem. Hun er blitt slått ned flere ganger av folk som har trodd at homofili er smittsomt. – Det har skjedd mye siden den gang. Vi har tilkjempet oss frihet og rettigheter, men vi må aldri ta dette for gitt. Bare se hvordan holdningene endrer seg i land rundt oss. Og her hjemme får vi jo også iskalde gufs rettet mot andre grupper, som flyktninger for eksempel. [b]Kjærlighetens pris[/b] [i]Kim F[/i] forteller om de store milepælene i Norges homohistorie, men den rommer også skildringen av den umistelige kjærligheten. Kim Friele og Wenche Lowzow var sammen i 40 år. Fremdeles kjenner Friele på savnet etter at konen døde i 2016. – Sorgen skifter farge etter hvert, men jeg kjenner på tomheten etter Wenche hver dag. Det er tosomhetens pris, og noe man må regne med når man har opplevd den store kjærligheten. Å elske er risikofylt, sier Friele og forteller om deres første møte under valgkampen i 1977. DNF-48 skulle intervjue politikere om deres standpunkt, og Friele ble tildelt høyrepolitiker Lowzow. Hun var skeptisk – hvorfor måtte hun treffe den strikte, konservative damen? – Men da Wenche åpnet døren til vårt første møte ble jeg solgt umiddelbart. Da hun senere ringte meg og spurte om vi skulle fortsette samtalene, skjønte jeg at forelskelsen var gjensidig. Men det skulle gå to år til før hun kom ut av skapet og ble den første stortingsrepresentanten som sto frem som homofil. Friele forstår at det kan fortsatt være tøft for homofile å fortelle hvem de er. Hun råder alle til å ruste seg selv, skaffe seg et nettverk og være forberedt på motbør. – Man trenger ikke å ta for store skritt om gangen. Men alle må vi leve med oss selv som nisse på lasset, og da er det avgjørende å få aksept for den man er og få oppleve kjærlighet. Å få leve sant.

For dramatiker og regissør Audny Chris Holsen og skuespiller Linn Løvvik, treffer forestillingen Kim F på et personlig plan.

For tiden jobber Holsen og Løvvik sammen med Kim F. Privat er de samboere.

- Det å få lov til å jobbe med dette er et stort øyeblikk i min karriere, sier Holsen.
- Det kombinerer faget mitt...

Les mer >
[b]For dramatiker og regissør Audny Chris Holsen og skuespiller Linn Løvvik, treffer forestillingen [i]Kim F[/i] på et personlig plan.[/b] For tiden jobber Holsen og Løvvik sammen med [i]Kim F[/i]. Privat er de samboere. - Det å få lov til å jobbe med dette er et stort øyeblikk i min karriere, sier Holsen. - Det kombinerer faget mitt, som er teater, med hele mitt indre liv, min egen reise og min hverdag - hvordan jeg ser på verden og hvordan verden ser på meg. Og i tillegg får jeg lov til å gjøre det sammen med Linn. Det er rett og slett en stor glede, forteller hun. [b]Homofiles rettigheter[/b] Holsen vokste opp i Bergen og kom ut av skapet i 17-18-års alderen, på slutten av 80-tallet. Hennes første møte med Kim Friele var ikke udelt positivt. - Det var en tid da Kim Friele sto i en voldsom kamp om hvem som skulle drive homokampen videre, og hun var på sitt mest hissige og kranglete. Jeg var ikke spesielt tiltrukket av måten hun tedde seg på i verden, og jeg tenkte «Å, svarte! Jeg er fra Bergen. Og jeg er lesbisk. Den eneste andre som er fra Bergen og er lesbisk i norsk offentlighet er Kim Friele!», ler hun. - Noen år senere møtte jeg henne i Oslo, og det ble et utrolig fint møte der jeg fikk muligheten til å fortelle henne hvor fantastisk jeg synes hun er, forteller Holsen. Holsen sier at det var først da prosjektet [i]Kim F[/i] dukket opp at hun endelig tok inn over seg hele Frieles liv og alt hun har gjort for homofiles rettigheter. - Hun er en av de høyest dekorerte kvinnene i norsk samfunnsliv, og det er det sannelig en grunn til. Det er ganske utrolig å tenke på alt hun har gjort for at jeg kan leve det livet jeg lever i dag sammen med Linn og to barn som er født inn i et forhold mellom to kvinner, sier Holsen. - Det er helt vilt hva som har skjedd bare på én generasjon, siden jeg kom ut av skapet. Og det er i hovedsak takket være Kim Friele, slår hun fast. [b]Ny identitet[/b] Linn Løvvik spiller Kim Friele i forestillingen. Hun har et annet forhold til både Kim Friele og homokampen enn det Holsen har. - Jeg er litt yngre enn Audny og levde i heterofile forhold fram til jeg passerte 30 år. Jeg kom egentlig aldri ut av noe skap, jeg ble like overrasket som alle andre. Så jeg har ikke fulgt kampen på samme måte som det Audny har, men har måttet lese meg opp i ettertid, sier hun. Løvvik forteller at det å komme ut har gjort at hun ser på verden rundt seg med til dels nye briller. - Jeg tror jeg legger merke til ting jeg ikke la merke til før. Jeg leser for eksempel aviser på en annen måte. Det er klart jeg kjente til Kim Friele og homokampen fra før, men min egen historie og til dels en ny identitet har gjort noe med oppmerksomheten min. Det er noe annet å stå på utsiden å se hvordan homofile blir behandlet, enn når man plutselig befinner seg på den sida selv, forklarer hun. [b]Fortsatt aktuelt[/b] Selv om mange kamper er kjempet, er Holsen og Løvvik tydelige på at kampen på ingen måte er over. Selv om Kim F forteller om homokampen fra 1960-tallet og framover, er tematikken stadig aktuell. - Fortsatt er det mange som ikke kan stå fram med hvem de egentlig er. Fortsatt behandles homofile på en grusom måte i mange deler av verden. Fortsatt er det ulovlig å være homofil i en del land, sier Løvvik og legger til at det også i Norge fortsatt er en vei å gå. - Fortsatt merker vi at folk ser en ekstra gang på oss når vi går hånd i hånd. Fortsatt får du en annen respons fra folk når du forteller at kjæresten din er ei dame og ikke en mann, sier hun. - Man må stadig komme ut av skapet, igjen og igjen, fordi de fleste man møter går ut ifra at du er streit, tilføyer Holsen. Solidaritet Holsen og Løvvik legger vekt på at historien som fortelles i Kim F også er en universell historie som handler om å ta ansvar for sitt eget liv. - «Lev sant!», sier Kim Friele. Vær den du er fullt og helt, og det gjelder for oss alle, sier Holsen, som legger til at historien om Kim Friele og den norske homokampen også er en historie om solidaritet. - Hvis du på et tidspunkt ikke kan være den du er, så er det andre som må ta kampen for deg. Vi som kan, må gjøre noe for alle de som ikke kan. Vi skal hjelpe hverandre og støtte hverandre. Vi skal dra hverandre. Det er ikke en svakhet å ikke være sterk nok til å stå i det, sier Holsen og forteller at dette er en sentral del av Kim Frieles budskap og kamp. - Kim Friele har aldri sagt at man skal dra alle ut av skapet. Hun har sagt at enhver må leve sitt eget liv og ta sin egen kamp når det passer, når man er klar for det og man har kraft til det. - Dette er et utrolig viktig prosjekt, med en historie som er relevant for alle, uansett om man er homofil eller ikke. Og det er viktig at denne historien blir fortalt, slår Linn Løvvik fast.

Det er på høy tid at noen lager teater om den norske homokampen, mener dramatiker og regissør Audny Chris Holsen.

Holsen er dramatiker og regissør for teaterstykket Kim F som tar utgangspunkt i livet til Kim Friele. Forestillingen er en co-produksjon mellom Teater Innlandet og Den Nationale Scene. Urpremieren var i Bergen i de...

Les mer >
[b]Det er på høy tid at noen lager teater om den norske homokampen, mener dramatiker og regissør Audny Chris Holsen.[/b] Holsen er dramatiker og regissør for teaterstykket [i]Kim F[/i] som tar utgangspunkt i livet til Kim Friele. Forestillingen er en co-produksjon mellom Teater Innlandet og Den Nationale Scene. Urpremieren var i Bergen i desember, og nå skal forestillingen ut på turné i Innlandet. [b]Kjærlighetsmøte[/b] - Prosjektet ble til da Teater Innlandets scenograf, Kristin Bengtson, hørte et radiointervju der Kim Friele fortalte om møtet mellom henne og hennes livs kjærlighet, Wenche Lowsow. Det var et av disse store kjærlighetsmøtene som noen opplever i sine liv, og det gjorde uutslettelig inntrykk på Kristin, forteller Holsen. - Så utgangspunktet for forestillingen er kjærligheten mellom disse to kvinnene. Men i tillegg til denne sterke personlige historien, er det jo slik at Kim og Wenche var to av de første åpne homofile menneskene i Norge og svært sentrale skikkelser i homokampen. Så med Kim F ønsker vi å fortelle en personlig historie om identitet, kjærlighet og respekt, flettet sammen med et stort stykke norgeshistorie der vi ser hvordan samfunnet endrer seg fra 1950-tallet og framover, sier Holsen. [b]Første åpne homofile[/b] Holsen forteller at det knapt er gjort noe kunstnerisk på den norske homokampen tidligere, kun skrevet noen bøker, og at hun ønsker å presentere historien gjennom menneskene som sto i kampen og på barrikadene. - Kim Friele var den første offentlige homofile personen i Norge. Det at hun valgte å gå så offentlig ut og være aktivist allerede tidlig på 60-tallet, er nokså utrolig. Hun er en helt spesiell dame. Vanvittig kul, slagferdig og uredd, sier Holsen. Også Wenche Lowsow historie står sentralt i forestillingen. - Wenche var Stortingspolitiker for Høyre da hun kom ut som homofil i 1979 og ble den første parlamentarikeren i Norden som sto fram som homofil. Men før hun møtte Kim forsøkte hun i 15 år, og på ulike måter, å unnslippe det hun hadde oppdaget om seg selv; at hun forelsket seg i kvinner, forteller Holsen. [b]Kampen er ikke over[/b] I tillegg til å gjøre publikum kjent med to av homokampens bautaer, tar [i]Kim F[/i] for seg holdninger og diskurser innen samfunnsinstitusjonene. Kim Friele kom ut som åpen homofil i en tid da homofili både var straffbart og en diagnose. - Vi skal innom jussens endringer, inn i Stortingssalen og inn i psykiatrien. Hvordan ble det snakket om mennesker som hadde homofil legning? Hva ble det for eksempel sagt da det ble påkrevd at homofile måtte ha en høyere seksuell lavalder enn heterofile mennesker? Holsen legger vekt på at selv om samfunnet har endret seg drastisk de siste par tiårene, er stykkets tema stadig aktuelt. - I det store og hele har samfunnet forandret seg små mye at det er langt enklere å stå fram som homofil i dag enn for 30-40 år siden. Vi har ikke lenger en straffelov eller psykiatri som sier at homofili er problematisk. Vi har antidiskrimineringslover og ytringsfrihet som gjør at man ikke trenger å være redd for det samme som man var redd for på 70- og 80-tallet, sier Holsen, men presiserer at kampen ikke er over. - Fortsatt er det en enorm prosess for hvert enkelt menneske å oppdage at man har en annen seksuell identitet enn hva som er normen. Det er en prosess som kan gå over mange år. I tillegg er det mange som har det ekstra vanskelig fordi de for eksempel lever i lukkede kristne eller muslimske miljø der de ikke får aksept for hvem de er. Vi må huske at det fortsatt er mange i vårt samfunn som mener at homofili er en vederstyggelighet, og det fører til store personlige omkostninger for mange mennesker, sier Holsen. [b]Kamp for kjærligheten[/b] Kim Friele har selv gitt sin fulle støtte til prosjektet. - Hun synes både det er rart og fint, men vil ikke legge seg borti hva vi lager. Kim Frieles kamp er ikke bare politisk og offentlig, det er også en personlig kamp for likeverd, kjærlighet og selvrespekt, og derfor synes jeg det er viktig å også fortelle historien om hennes egen kjærlighet. Hun er glad for at Friele har gitt dem frie tøyler. - Kim har levd i offentligheten nesten hele sitt liv og er vant med alskens, så vi behøver ikke å gå så forsiktig til verks, og det er veldig fint. Vi lager en scenisk framstilling basert på Kims livsreise, kamp, kjærlighet og samliv med Wenche, men det er ikke en dokumentar. Men det er jo ikke slik at vi skal grafse og grave frem helt nye historier som ingen har hørt før. Vi vil bare belyse denne delen av norgeshistorien og trekke det opp på scenen. Denne historien må ut til et større publikum, sier Holsen.

Panta Rei Danseteater/Teater Innlandet leter etter to profesjonelle dansekunstnere til talentprogrammet TILT Grow 2019

Dato: 14. januar 2019
Tidspunkt: 11:00-18:00
Program for dagen:

Kl. 10:00: Mulighet for egenoppvarming
Kl. 11:00: Audition
Kl. 16:00: Presentasjon av TILT Grow
Kl. 18:00: Ferdig
Sted: Hamar kulturhus Teat...

Les mer >
[b]Panta Rei Danseteater/Teater Innlandet leter etter to profesjonelle dansekunstnere til talentprogrammet TILT Grow 2019[/b] [b]Dato: 14. januar 2019 Tidspunkt: 11:00-18:00 Program for dagen:[/b] Kl. 10:00: Mulighet for egenoppvarming Kl. 11:00: Audition Kl. 16:00: Presentasjon av TILT Grow Kl. 18:00: Ferdig [b]Sted: Hamar kulturhus Teater Innlandet scene (plan (-1) (det tar 10 min. å gå fra stasjonen til kulturhuset)[/b] I 2019 skal talentprogrammet TILT Grow gå av stabelen for andre gang. Talentprogrammet er støttet av Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB. I år er det Innlandet som står i fokus og vi oppfordrer dansekunstnere med tilknytning til regionen om å søke. Programmet skal være en arena for kompetanseheving der dansekunstnere med interesse for både kunstnerisk arbeid og prosjekter som bidrar til økt danseinteresse hos befolkningen generelt er spesielt invitert. Prosjektet vil bestå av: • være danser i en ny produksjon co-produsert av Teater Innlandet og Panta Rei Danseteater • delta på turné i Innlandet • følge en seminarrekke om forvaltning av eget kunstnerskap som finner sted både på Dansens Hus, Oslo og i Hamar kulturhus • være ansvarlig for enkelte TILT-prosjekter i Innlandet som følger turneen samt få veiledning av en mentor gjennom hele prosjektåret 2019 [b]Hvis dette er av interesse for deg send en søknad til silje@pantareidanseteater.com innen 7. januar 2019. Søknaden skal inneholde CV, bilde og et motivasjonsbrev om hvorfor dette programmet er viktig for deg.[/b] TILT Grow kort oppsummert: TILT Grow skal fremme fremragende prestasjoner i danseteater samt gjøre deltakerne mer levedyktige i et felt som stadig er i endring. Fire til seks profesjonelle dansere, med bosted i de regionene TILT gjennomføres hvert år, skal tas ut til å delta i et ettårig talentprogram;TILT Grow. Programmet skal årlig produsere et verk for og med talentene i programmet. Forestillingen skal følge resten av TILT-prosjektet på turné til vertskommuner, byer, kulturhus og scener der prosjektet gjennomføres. Videre skal programmet inneholde en mentorordning med minimum seks møter hvert år samt flere samlinger/seminarer hvor deltakerne møter nasjonale og internasjonale kunstnere og andre relevante fagpersoner.

For regissør Lars Erik Holter er folkekomedien Bør Børson jr. en fortelling om bygda og om han som sviker kjærligheten. Han håper forestillingen vil få publikum til å gråte en skvett innimellom all fliringa.

I år er det 100 år siden Johan Falkbergets oppkomling, grosserer, bankdirektør og millionær Bør Børson jr. for ...

Les mer >
[b]For regissør Lars Erik Holter er folkekomedien [i]Bør Børson jr.[/i] en fortelling om bygda og om han som sviker kjærligheten. Han håper forestillingen vil få publikum til å gråte en skvett innimellom all fliringa.[/b] I år er det 100 år siden Johan Falkbergets oppkomling, grosserer, bankdirektør og millionær Bør Børson jr. for første gang dukket opp i humorbladet Hvepsen. To år senere kom romanen, og historien ble adaptert til både scene og film før Egil Monn-Iversen og Harald Tusberg tok tak i materialet og lagde musikal av den på 70-tallet. Lars Erik Holter mener det er mange årsaker til at historien har overlevd i 100 år og fortsatt er folkekjær. [b]Bygdedyret[/b] - Det som først og fremst appellerer til meg er at det er så mye humor her. Falkberget skriver om bygdefolket på en måte som gjør at vi kjenner dem igjen. Jeg er sjøl i fra bygda, fra Nes, og jeg vet hvem disse menneskene er. Men samtidig som Falkberget harselerer med dem, viser han også stor kjærlighet til dem, sier Holter. - I tillegg er det jo et element av alvor her. Bør er en fyr som ikke er født øverst på rangstigen. Han har alltid følt seg underlegen, så det begynner å gro et sterkt ønske om å bli anerkjent og om å faktisk bety noe. Alle i bygda som er i det lavere sosiale sjiktet ønsker egentlig å komme seg opp og fram, men de aksepterer på et vis at de er på den plassen de er. Men da vil de ikke at noen de kjenner skal komme seg opp heller, og det får Bør merke. Der har du bygdedyrets essens; hvis alle andre har det vondt, få vi det litt bedre selv. [b]Griner på prøver[/b] Holter legger også vekt på at Bør Børson jr. er en kjærlighetshistorie. - Bør har kjempeambisjoner. Det er helt ålreit å være en streber og tjene masse penger, bare du ikke tråkker på andre eller på ditt eget hjerte. Men det er det Bør gjør. Han føler plutselig at han har vokst seg større enn ungdomskjæresten Josefine, og så sviker han henne for å forfølge penger og karriere. Den historien, om han som sviker den store kjærligheten, den har vi tatt godt vare på i vår oppsetning. I tillegg til selve historien, tror Holter musikken er en viktig årsak til at folk er glad i Bør Børson jr. - Alle vet hvem Bør Børson jr. er. Det er mye på grunn av filmen med Rolv Wesenlund, men ikke minst på grunn av musikken. Selv om det er en veldig flott historie i bunn, tror jeg ikke Bør Børson jr. ville stått så sterkt i Norge som den gjør i dag, uten Egil Monn-Iversens musikk. Den er så iørefallende og vakker. Jeg er kanskje lettrørt, men jeg har ennå ikke sittet på prøve og hørt «Å je kjinne en kar» uten å begynne å grine. De tonene treffer deg noe så inni granskauen, altså, slår Holter fast. [b]Brylkrem og swingskjørt[/b] Den trønderske «Å æ kjinne ein kar» har altså blitt til «Å je kjinne en kar», og alle karakterene synger på klingende hedmarksmål eller gudbrandsdøl. Holter har selv oversatt og gjendiktet stoffet fra trøndersk. - Det har vært en veldig artig jobb. Noen ganger er jo hedmarksmålet veldig nært trøndersk, mens andre ganger må det omskrives og gjendiktes for å få det til å gå opp med rytmen og musikken. Og språket fungerer veldig godt til dette stoffet. Det sklir rett inn i handlinga og miljøet, og jeg tror bygdefolk er bygdefolk i alle bygder i Norge, så det føles veldig riktig å flytte hele gjengen til Innlandet, sier han. Han har også flyttet handlingen fram i tid. - Jeg ville ha den litt nærmere oss og vår virkelighet, så jeg har lagt historien til 1950-tallet. Det er et veldig friskt og flott tiår, med swingskjørt, brylkrem og stilige biler, og det passer veldig godt inn i det universet vi har laget. Holter håper forestillingen både vil more og berøre publikum. - Dette er først og fremst en fryktelig artig folkekomedie, men jeg tror på vekslingen mellom humor og alvor. Det blir masse tull og tøys, show og fantastisk musikk, og så håper vi at folk skal begynne å grine litt også. Folk skal få full pakke, lover Holter.

En gjeng 9. klassinger i Ringsaker har denne høsten vært med på skrivekurs med forfatter Ted M. Granlund, arrangert av Den kulturelle skolesekken v/Turnéorganisasjonen i Hedmark, Ringsaker bibliotek, Hans Børli 2018 og Teater Innlandet.
To av ungdommene, søstrene Roberta og Sara Krotev, beskriver prosjektet slik:

Inspirerende og inte...

Les mer >
En gjeng 9. klassinger i Ringsaker har denne høsten vært med på skrivekurs med forfatter Ted M. Granlund, arrangert av Den kulturelle skolesekken v/Turnéorganisasjonen i Hedmark, Ringsaker bibliotek, Hans Børli 2018 og Teater Innlandet. To av ungdommene, søstrene Roberta og Sara Krotev, beskriver prosjektet slik: [b]Inspirerende og interessant[/b] -Prosjektet har utfordret oss, og vi har fått mange oppgaver vi har forsøkt å løse. Man merker at Granlund er glad i det han driver med, og dette smittet over på oss, så det ble mange dikt! Det var morsommere å skrive selv enn å høre på dikt, så når vi for eksempel fikk en tittel vi skulle skrive om, kom kreativiteten! -Vi gikk nesten rett på skrivinga - ungdommen er nok bedre på å handle enn å lytte, så etter å ha varma opp hjernen med å skrive alt vi kom på der og da, satte vi i gang. Når Granlund sa for eksempel «Skogen er…» skulle vi beskrive hva skogen er for oss. Vi måtte gå ut og se oss rundt og beskrive hva sansene våre oppfatta. Senere kunne han be oss bytte ut ordet skogen med for eksempel jeg, og da ble det mange spennende nye betydninger i det vi hadde skrevet. [b]Et møte i skogen[/b] -Vi gleder oss til å være med på forestillingen, og håper det kommer mange som vil høre. Vi skal bruke mye lys, granbar og lydeffekter for å skape en magisk stemning blant skogen av bøker i biblioteket. Diktene leses opp en til en, og publikum må bevege seg rundt. [b]Børli – hvem var han?[/b] -Nå vet vi at Hans Børli fantes, og vi har fått interesse for det skrevne ord. Vi har ikke brukt så mye tid på å snakke om Børli eller lese hans dikt, men vi liker å la oss inspirere av formen hans. Dette har vært veldig spennende for oss!

Tom Styve har lenge drømt om å spille Bør Børson jr. Nå gleder han seg til å vise folk sin Bør, og han og medspiller Anette Lauenborg Waaler lover at den vil bli ganske annerledes enn Rolv Wesenlunds ikoniske tolkning.

- Jeg har jo vært fan av Rolv Wesenlund siden den dagen jeg ble født, ler Styve og forteller at han har sett fil...

Les mer >
[b]Tom Styve har lenge drømt om å spille Bør Børson jr. Nå gleder han seg til å vise folk sin Bør, og han og medspiller Anette Lauenborg Waaler lover at den vil bli ganske annerledes enn Rolv Wesenlunds ikoniske tolkning.[/b] - Jeg har jo vært fan av Rolv Wesenlund siden den dagen jeg ble født, ler Styve og forteller at han har sett filmversjonen av Bør Børson jr. med Wesenlund et utall ganger og at han tidlig i skuespillerkarrieren reiste rundt med den kulturelle spaserstokken og opptrådte med sanger fra musikalen. - Jeg er vel dessuten en av veldig få her i landet som har orket å slite meg gjennom oppfølgeren til filmen; [i]Bør Børson jr. 2[/i]. Det er ikke en god film, slår han tørt fast. [b]Glad i Bør[/b] Men helt siden han fikk vite at han skulle spille drømmerollen, har han holdt seg langt unna Wesenlund. - Jeg har ikke gløttet på filmen i det hele tatt. Jeg kjenner den tolkningen så godt og har vært livredd for at jeg plutselig skulle begynne å kopiere noe av det han gjorde, sier Styve og glir inn i en prikkfri imitasjon av Wesenlund. - Både jeg og regissør Lars Erik Holter hadde lyst til å gjøre Bør litt mer reflektert. Jeg tror vi har laget noen scener som har litt større grad av alvor i seg, som er litt vonde, i tillegg til alle scenene som er kjempemorsomme. Det spennet mellom alvoret og det karikerte og nesten tegneserieaktige, gjør at det er en veldig artig rolle å spille, sier Styve. - Man blir glad i Toms Bør, skyter skuespiller Anette Lauenborg Waaler inn. Hun spiller Josefine, Børs store kjærlighet. - Vi får empati med Bør. Vi blir sinte på ham fordi han oppfører seg som en idiot, men vi liker ham likevel fordi vi ser hvor han har hjertet sitt. Han er både latterlig, dum, sår og hysterisk morsom. Publikum kan bare glede seg til å se Tom Styve i fri dressur, skryter hun. [b]Mot røkla[/b] Johan Falkbergets historie om Bør Børson jr. er kjent for mange. Den handler om oppkomlingen Bør som slår seg opp og som mister litt av seg sjøl i takt med at rikdommen og suksessen øker. Ideen om bygdedyret som ikke unner folk å lykkes, står sentralt i regissør Lars Erik Holters versjon av Bør Børson jr. Det synes Styve og Lauenborg Waaler gjør historien og karakteren Bør enda mer interessant. - Bør går motstrøms og mot røkla, og det gjør at du som publikummer sitter og heier på ham, mener Lauenborg Waaler. - Bygdedyret forfekter jo en slags jantelov; du skal ikke tro du er noe. Men det øret hører ikke Bør på. Han vil opp og fram og er veldig annerledes enn resten av bygda. Fallhøyden hans er stor. Han går hardt ut, går på trynet, men reiser seg igjen, sier Styve. [b]Feelgood-teater[/b] Lauenborg Waaler og Styve gleder seg til å reise Innlandet rundt og vise folk den folkekjære musikalen i litt ny drakt, med handlingen lagt til 50-tallet og bygdefolk som synger og snakker på hedmarksdialekt og gudbrandsdøl. - Vi tror og håper det lokale tilsnittet vil gi noe ekstra til historien. Det handler om menneskene her i distriktet, det er litt lokalhistorie innimellom også, så publikum blir tatt med på en liten nostalgireise, sier Lauenborg Waaler. Forholdet mellom Josefine og Bør er også viet mer plass i denne versjonen enn i originalmanuset, forteller de to hovedrolleinnehaverne. - Det blir litt mer romantikk, ja. Vi har gjort noen små endringer som gjør at Josefine blir litt mer aktiv i sitt eget liv slik at vi kan forstå og forsvare at hun tilgir ham og elsker ham så høyt selv om han sviker henne, forteller Lauenborg Waaler. - Men selv om vi gjør noe litt annerledes, er det fortsatt den kjente og kjære folkekomedien med musikken mange har et forhold til, sier Styve. - Det er skikkelig feelgood-teater med masse flott musikk og skikkelig show, og det blir både morsomt, rørende og emosjonelt. Vi skal få alle følelser i sving, lover Lauenborg Waaler.

Statsbudsjettet for 2019 kom med gledelige nyheter for Teater Innlandet. Kulturbudsjettet for 2019 gir oss en markant økning i tilskudd. De statlige bevilgningene til Teater Innlandet i 2018 er på 24,63 millioner kroner. Neste års bevilgning på 26,07 millioner, innebærer en økning på 5,85 %.

Inkludert i denne bevilgningen er et tilskudd p...

Les mer >
Statsbudsjettet for 2019 kom med gledelige nyheter for Teater Innlandet. Kulturbudsjettet for 2019 gir oss en markant økning i tilskudd. De statlige bevilgningene til Teater Innlandet i 2018 er på 24,63 millioner kroner. Neste års bevilgning på 26,07 millioner, innebærer en økning på 5,85 %. Inkludert i denne bevilgningen er et tilskudd på 850 000 kroner til prosjektet «Publikum i fokus». Prosjektet handler om publikumsutvikling og vil foregå i fire satsningskommuner høsten 2019. Det er ennå ikke bestemt hvilke fire kommuner som får glede av prosjektet, men målet er å øke oppmerksomheten rundt Teater Innlandet og scenekunst generelt. De nøyaktige planene for prosjektet er ikke klare, men vi ønsker å vie en uke til hvert sted og lage en kulturfest med forestillinger, seminarer og andre inkluderende aktiviteter som kan ta oss ut i gater og torg, inn på arbeidsplasser, skoler og kjøpesentre slik at hele lokalbefolkningen blir kjent med oss. Vi håper å få ekstra god kontakt med publikum på disse stedene, og at samarbeidet med lokale krefter vil bidra til å bygge stolthet og et varig eierskap til Teater Innlandet. Tilskuddet er en anerkjennelse av den kvaliteten Teater Innlandet stadig leverer i de to fylkene. Vi er stolte over og glade for at statsråden har lagt merke til det arbeidet vi gjør, og vi gleder oss til å spille videre og å bli enda mer synlig i Hedmark og Oppland.

Onsdag 19. september lanserte teatersjef Janne Langaas vårprogrammet.

Den sterke, viktige og varme forestillingen Kim F, - en hyllest til Kim Friele, skal ut på turné fra januar, og den sprudlende og fargerike familieforestillingen Jungelboken, kommer i slutten av februar! Og så får vi møte Hallgrim Hansegård fra FRIKAR som...

Les mer >
Onsdag 19. september lanserte teatersjef Janne Langaas vårprogrammet. Den sterke, viktige og varme forestillingen [i]Kim F[/i], - en hyllest til Kim Friele, skal ut på turné fra januar, og den sprudlende og fargerike familieforestillingen [i]Jungelboken[/i], kommer i slutten av februar! Og så får vi møte Hallgrim Hansegård fra FRIKAR som i samarbeid med Sudesh Adhana har laget danseforestilling om gjestfrihet - [i]Gestr[/i] - hvor de ser på hvordan det står til med gjestfriheten vår. I tillegg blir det teaterfestival for ungdom og workshop for skuespillere og regissører! [b]Kim F[/b] Co-produksjon med Den Nationale Scene. Urpremiere i Bergen 15. desember 2018. På turné med Teater Innlandet 24. januar - 21. februar. Tre forestillinger i Oslo 22. - 24. februar. Les mer om forestillingen [url=http://www.teaterinnlandet.no/kim-f] her[/url]! [b]Jungelboken[/b] Produsert av Teater Innlandet i samarbeid med Riksteatret Premiere i Maihaugsalen på Lillehammer 21. februar 2019. På turné med Teater Innlandet fram til 31. mars. På turné i resten av landet med Riksteatret høsten 2019. Les mer om forestillingen [url=http://www.teaterinnlandet.no/jungelboken]her[/url]! [b]Gestr[/b] Hva er gjestfrihet? Det er utgangspunktet for danseforestillingen Gestr. Samtidsdanserne Hallgrim Hansegård og Sudesh Adhana inviterer publikum til å reflektere rundt hva det vil si å være gjest og hva det innebærer å ha gjester. Er den norske gjestfriheten under press? Hvordan forandrer den seg? Co-produksjon med FRIKAR Med: Hallgrim Hansegård og Sudesh Adhana| Koreografi: Hallgrim Hansegård På turné i Innlandet 27. april - 12. mai. [b]DUS - Den unge scenen[/b] Helgen 22. – 24. mars blir det teaterfestival for og med ungdom fra hele Innlandet! Da arrangeres den regionale DUS-festivalen. Den unge scenen er et nasjonalt teaterprosjekt der målet er å stimulere og heve nivået på ungdomsteater i Norge. DUS bestiller og utvikler sceniske tekster og konsepter for ungdom som fremføres av ungdom i alderen 13 til 19 år. DUS ble opprettet i 2004, og dette er den åttende prosjektrunden. Siden oppstarten har DUS fått fram 42 nye tekster og konsepter. Det arrangeres festivaler i alle deltakende regioner og en landsdekkende festival i mai på Det Norske Teatret i Oslo der noen grupper fra hver region inviteres til å delta. [b]Faglig dialog og workshop[/b] Tradisjonen tro inviterer Teater Innlandet regionens scenekunstnere til ei helg med Faglig dialog og workshop. Faglig dialog: Fredag 4. januar Teater Innlandet ønsker en åpen dialog med regionens scenekunstnere på tvers av faggrenser og formspråk. Det at vi kjenner hverandre gjør at vi sammen kan bygge et faglig fellesskap. Har vi en felles arena? Ser vi hverandres forestillinger? Hvilken kompetanse finnes i regionen? Hvilken type informasjon har vi glede av å dele? Vi legger opp til en «rundt bordet»-dialog med lave skuldre og stor takhøyde. Workshop i Chubbuck-teknikken: lørdag 5. og søndag 6. januar Chubbuck-teknikken er en skuespillerteknikk skapt av den amerikanske skuespillercoachen Ivana Chubbuck. Den dreier seg om analyse, personlig utrykk, kroppslig adferd, og skal gi en ekte og dypt engasjerende skuespillere som passer utmerket for både film og scene. I denne workshopen jobber regissører og skuespillere sammen, og målet er at både regissører og skuespillere skal utvikle sitt arbeid gjennom bruk av Chubbuck-teknikken. Workshopen holdes av Elisabet Sevholt som holder workshops og kurs over hele Nord-Europa og coacher mange skandinaviske og europeiske skuespillere individuelt. Påmelding til workshopen og mer informasjon finner du [url=https://www.skuespillersenter.no/kurs/chubbuck-skuespillere-regissorer/]her![/url]

I forbindelse med forestillingen Kim F - om Kim Frieles liv og kampen for homofiles rettigheter, ønsker teatret bilder av kjærestepar!

Bildene vil bli vist i en stor bilde-collage på slutten av forestillingen. Det er spesielt ønskelig med bilder av homofile og lesbiske par, men også heterofile kjærester oppfordres til å sende inn ...

Les mer >
I forbindelse med forestillingen [i]Kim F[/i] - om Kim Frieles liv og kampen for homofiles rettigheter, ønsker teatret bilder av kjærestepar! Bildene vil bli vist i en stor bilde-collage på slutten av forestillingen. Det er spesielt ønskelig med bilder av homofile og lesbiske par, men også heterofile kjærester oppfordres til å sende inn bidrag. Det kommer ikke til å være noen stor eksponering, fordi bildene settes sammen som et stort lappeteppe. Vi ønsker at collagen skal være med på å fortelle en historie om hvordan verden har blitt; dette er slik vi kan leve i dag, takket være Kim Frieles kamper. Størst av alt er kjærligheten! Hvis du har lyst til å bidra til forestillingen og denne bildecollagen, send inn et bilde av deg og kjæresten din til marked@teaterinnlandet.no innen 10. november. Les mer om forestillingen [url=http://www.teaterinnlandet.no/kim-f]her![/url] [i]Kim F[/i] er en co-produksjon med Den Nationale Scene.

I en blanding av opera, teater og stand up legger dramatikerne Lars Erik Holter og Frank Havrøy mannsrollen under kniven og utforsker midtlivskrise og samlivsbrudd.

- Før, da jeg var ung og ute på byen og skulle ha meg en kebab klokka fire på natta, sølte jeg alltid kebabsaus på skoene mine. Men den tida er over. Nå har jeg alltid rene og...

Les mer >
I en blanding av opera, teater og stand up legger dramatikerne Lars Erik Holter og Frank Havrøy mannsrollen under kniven og utforsker midtlivskrise og samlivsbrudd. - Før, da jeg var ung og ute på byen og skulle ha meg en kebab klokka fire på natta, sølte jeg alltid kebabsaus på skoene mine. Men den tida er over. Nå har jeg alltid rene og pene sko fordi griseriet stopper midt på magen, sier dramatiker og regissør Lars Erik Holter og tar seg til magen. - Ja, nå står vi her med vom begge to, medgir Frank Havrøy. Sammen med Holter har Havrøy skrevet den musikalske komedien Testosteron, etter en idé av samtidsensemblet Traktor. I tillegg er han eneste skuespiller på scenen. Testosteron er en forestilling om en mann som befinner seg midt i både midtlivskrise og samlivsbrudd. Han kjenner at det ungdommelige testosteronet er i ferd med å forlate kroppen, og han takler det hele svært dårlig. Karakteren har de likså godt kalt Frank. - Selvbiografisk er det ikke, det er langt fra Knausgård, men det er klart at man trekker på erfaringer fra sitt eget liv. Og fra andres. Jeg har stått i lignende ting selv og har venner som opplever at livet rykkes opp med rota. Det skjer mye som er opprivende når man kommer opp i en viss alder, sier Havrøy. [b]Gærne musikere[/b] Testosteron er en co-produksjon mellom Teater Innlandet, samtidsensemblet Traktor fra Gjøvik og RingsakerOperaen. Musikerne i Traktor holder Havrøy med selskap på scenen og akkompagnerer både hans kroppslige forfall, bunnløse ensomhet og hans ville fantasier. - Traktor er et veldig spennende ensemble. De er kjent for å være nokså gærne. De er svært dyktige musikere, men de vil ikke bare sitte og spille på instrumentene sine; de er gira på å hoppe opp på scenen og gjøre andre ting også. Så det er kjempemorsomt å jobbe med dem, sier Holter. Den nykomponerte musikken er det Trond Lindheim som står for. - Vi måtte jo ha en komponist som kunne matche Traktor, en som er like gæern, så da fikk vi med oss Trond. Man vet aldri helt hva man får fra ham, men det er alltid fantastisk musikk. Det er galskap og en utrolig lekenhet i hver eneste komposisjon, sier Havrøy. [b]Humor og innsikt[/b] Testosteron er en humoristisk forestilling der mannsrollen legges under kniven, og Havrøy og Holter beskriver det som en salig blanding av sjangre. - Frank er en helt unik fyr, skryter Holter. - Han er jo primært operasanger, men denne forestillingen har mange ulike elementer. Det er en blanding av opera, teater og stand up, og det er det ikke mange som får til. Men selv om det er en komedie, håper Holter og Havrøy forestillingen også vil gi litt innsikt. - Midt oppi alt tullet og humoren, er det også bekjennelser og alvor. Karakteren Frank er en fyr full av kriser, og han føler at livet er i ferd med å krakelere, og vi prøver å finne så mange fasetter som mulig rundt dette med samlivsbrudd og midtlivskrise, sier Holter. - Han kjenner at mållinjen i livet begynner å nærme seg og at han plutselig ikke føler seg udødelig lenger, og det tror jeg det er mange som kan kjenne seg igjen i, sier Havrøy. - Vi har å gjøre med en fyr som har mistet selvrespekten og ikke finner ut av hvem han er. Han tenker at dersom han bare hadde vært en skikkelig alfahann, slik som western-helten Morgan Kane, så hadde alt løst seg. Så forestillingen utvikler seg etter hvert til å bli en Morgan Kane-opera, forteller Havrøy. [b]Morgan Kane og Clint Eastwood[/b] Havrøy og Holter mener forestillingen ikke kun handler om «mannen», men at den kan si noe om hvordan alle mennesker famler og kaver når livet går en imot. - Selv om det handler om én mann og hans vei utfor klippen, tror jeg det er mange som vil kjenne seg igjen, både menn og kvinner, sier Havrøy. - Alle som en eller annen gang har hatt et samliv eller noen gang kjent på at livet ikke er så kjempeenkelt, vil kunne nikke og humre og kjenne seg igjen, tilføyer Holter. Men selv om det er noe for alle her, tror dramatikerne drømmen om å være alfahann er noe mange menn kan identifisere seg med. - Det ligger i oss menn at vi har så lyst til å være tøffe! Vi har jo lyst til å være Clint Eastwood. Og vi vet at det er håpløst. Vi vet at vi ikke er så tøffe, og vi vet at det egentlig ikke er noen grunn til å ville være tøff. Men likevel! Når man får komplimenter fra kvinner som sier "Å, Lars Erik, du er så søt!", så står jeg der og skulle ønske at de hadde sagt: "Steike! Så tøff du er, Lars Erik!". Det er jo det vi egentlig har lyst til å høre, er det ikke det da, Frank? spør Holter. - Jeg må si at jeg tar med meg det jeg kan få av slike komplimenter, uansett, jeg, innvender Havrøy lakonisk. - Ja, vi må vel nesten det, ler Holter.

Den 5. og 6. januar 2019 inviterer Teater Innlandet, Norsk Filminstitutt, Norsk Sceneinstruktørforening og Norsk Skuespillersenter til kurs i Chubbuck-teknikk med den ettertraktede kursholderen Elisabet Sevholt. Trykk på linken for mer informasjon og påmelding skuespill...

Les mer >
Den 5. og 6. januar 2019 inviterer Teater Innlandet, Norsk Filminstitutt, Norsk Sceneinstruktørforening og Norsk Skuespillersenter til kurs i Chubbuck-teknikk med den ettertraktede kursholderen Elisabet Sevholt. Trykk på linken for mer informasjon og påmelding [url=https://www.skuespillersenter.no/kurs/chubbuck-skuespillere-regissorer/]skuespillersenter.no[/url]. Påmeldingsfrist var 1. november og workshopen er fulltegnet.

Hjemmeside
Som besøkende på teaterinnlandet.no gir du oss lov til å registrere og behandle personopplysninger om deg og dine aktiviteter på teaterinnlandet.no. Vår hjemmeside har samarbeidspartnere som sporer bruk av nettsiden gjennom bruk av informasjonskapsler. Dette er Facebook, Google ...

Les mer >
Hjemmeside Som besøkende på [b][url=http://wwwteaterinnlandet.no]teaterinnlandet.no[/url][/b] gir du oss lov til å registrere og behandle personopplysninger om deg og dine aktiviteter på teaterinnlandet.no. Vår hjemmeside har samarbeidspartnere som sporer bruk av nettsiden gjennom bruk av informasjonskapsler. Dette er Facebook, Google Adwords og Google Analytics. Facebook og Google AdWords gir oss muligheten til å eksponere relevant reklame til deg som har vært inne på vår hjemmeside. Google Analytics har som formål å samle statistikk om hvordan hjemmesiden blir brukt. Dette gir oss mulighet til å tilpasse teaterinnlandet.no slik at den blir mest mulig brukervennlig. Hvordan kan du skru av sporing? Det er flere måter å skru av informasjonskapsler på, og du kan lese mer om informasjonskapsler hos Nettvett.no:[b][url= https://nettvett.no/slik-administrer-du-informasjonskapsler]her[/url][/b]. For Google Analytics kan du skru av sporingen via denne siden:[b][url= https://tools.google.com/dlpage/gaoptout]her[/url][/b] Nyhetsbrev Vårt nyhetsbrev baserer seg på avtale. Avtalen inngår du når du selv ber om å motta nyhetsbrev via vår hjemmeside. Ved å bestille nyhetsbrev fra Teater Innlandet vil du få tilsendt relevant info om våre forestillinger til oppgitt epostadresse. For å kunne sende deg nyhetsbrev samler vi inn navn og epost-adresse. Disse opplysningene deles ikke med andre virksomheter, og slettes når vi får beskjed om at du ikke lenger ønsker å motta informasjon fra oss. Vi benytter oss av en tredjepartløsning fra MailChimp for å håndtere utsendelse av e-postene. Dette medfører at informasjonen som sendes ut, inkludert din e-postadresse, vil kunne ligge lagret hos tredjeparten så lenge de tar vare på logger for utsendelse. Informasjon om MailChimps personvern finner du: [b][url= https://mailchimp.com/legal/privacy/]her[/url][/b] I forbindelse med utsending av nyhetsbrev fører vi statistikk over bruken, hvor mange som leser og hva som leses. Dette gjør vi for å kunne sende våre lesere mest mulig relevante saker. Sosiale medier Teater Innlandet benytter sosiale medier for å formidle om våre aktiviteter og produksjoner. Dersom du følger oss på Facebook, Instagram, Youtube og Twitter, vil den relevante plattformen være ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger. Billettkjøp Teater Innlandet spiller på ca. 20 forskjellige kulturhus. Det er det enkelte kulturhus som formidler billetter til våre forestillinger gjennom ulike billettsystemer. Kontakt derfor det aktuelle kulturhus for opplysninger rundt personvern. For billettkjøp til vår scene i Hamar kulturhus, bruker vi billettleverandøren Dialog Exe / Ebillett og du blir sendt til deres nettside for å gjennomføre kjøpet. Informasjon om deres personvern finner du [b][url=https://dx.no/personvernerklaering]her[/url][/b] . For billettkjøp til våre forestillinger på grendehus og samfunnshus, bruker vi billettleverandøren TicketCo. Informasjon om deres personvern finner du [b][url=https://ticketco.events/no/nb/legal_terms_ticketbuyers?back_path=true]her[/url][/b]. Epost Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig epost er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via epost. Innsyn, sletting og endring Alle som er registrert har rett på innsyn i egne opplysninger. Vedkommende har også rett til å be om at uriktige, ufullstendige, unødvendige eller opplysninger bli rettet, slettet eller supplert, jf. personopplysningsloven §§ 27 og 28. Merk at arkiveringsplikten vil gå foran sletteplikten i personopplysningsloven. Kontakt oss Epost: epost@teaterinnlandet.no Telefon: 62 59 87 20 Postadresse: Postboks 4153, 2307 Hamar Besøksadresse: Torggata 100, 2317 Hamar

Et enstemmig styre ved Teater Innlandet har ansatt Thorleif Linhave Bamle som ny teatersjef. Han tiltrer stillingen 1. januar 2020 da åremålet til sittende teatersjef Janne Langaas går ut.

"Thorleif har imponert og begeistret oss i ansettelsesprosessen, og styret føler seg sikre på at kunsten, publikum, teatrets eiere og teatrets ansatte er...

Les mer >
Et enstemmig styre ved Teater Innlandet har ansatt Thorleif Linhave Bamle som ny teatersjef. Han tiltrer stillingen 1. januar 2020 da åremålet til sittende teatersjef Janne Langaas går ut. "Thorleif har imponert og begeistret oss i ansettelsesprosessen, og styret føler seg sikre på at kunsten, publikum, teatrets eiere og teatrets ansatte er i trygge hender med Thorleif ved roret", sier Randi Eek Thorsen, styreleder ved Teater Innlandet. Thorleif Linhave Bamle har en master i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og Københavns Universitet, i tillegg til mastergradsspesialisering innen ledelse og strategi fra Copenhagen Business School. Thorleif har vært kunstnerisk og administrativ leder for Bergen prosjektteater og har hatt flere oppdrag som regissør. Thorleif er for tiden ansatt i en stilling som organisasjonsleder i Folkeakademienes Landsforbund. Styret mener at teatret med Thorleif har fått den motiverte, engasjerende og kunstnerisk visjonære teatersjefen de søkte etter. "Thorleif har relevant og bred erfaring, både praktisk og teoretisk. Med sine menneskelige egenskaper og spennende kunstneriske tanker fremstår han som en komplett teatersjef", uttaler Eek Thorsen. "Janne Langaas har gjort en glimrende jobb som teatersjef ved Teater Innlandet, og Thorleif fremstår som en mann som kan fylle hennes sko og fortsette den viktige videreutviklingen av teatret. Thorleif er en markant skikkelse som kommer til å synliggjøre teatret på en positiv måte, både lokalt, regionalt og nasjonalt", sier Eek Thorsen.

Den nasjonale Ibsenprisen 2018 er tildelt M.H. Hallum for manuset til Solveigs 2. sang, skrevet for Teater Innlandet og NRK Radioteatret!

Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og den ble delt ut under en festaften ved Ibsenhuset i Skien i går kveld, torsdag 21. mars. Prisen består av 150.000 kr. og en statuett laget...

Les mer >
Den nasjonale Ibsenprisen 2018 er tildelt M.H. Hallum for manuset til [i]Solveigs 2. sang[/i], skrevet for Teater Innlandet og NRK Radioteatret! Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og den ble delt ut under en festaften ved Ibsenhuset i Skien i går kveld, torsdag 21. mars. Prisen består av 150.000 kr. og en statuett laget av Nina Sundbye. [i]Solveigs 2. sang[/i] er et bestillingsverk i anledning Peer Gynts 150-årsjubileum og forestillingen turnerte i Innlandet høsten 2017. Juryen har lest og vurdert til sammen ca. 50 tekster med ny norsk dramatikk til forestillinger som alle har hatt premiere på norske profesjonelle teatre i 2017. Teater Innlandet kan med stolthet meddele at to av tekstene som var nominert er skrevet på bestilling fra Teater Innlandet, nemlig M.H. Hallums [i]Solveigs 2. sang[/i] (co-produksjon med NRK Radioteatret) og Knut Nærums [i]KORPS[/i]. Den tredje og siste nominerte teksten var [i]Å telle til null[/i] av Kristofer Blindheim Grønskag. For mer informasjon om stykkene se: http://www.teaterinnlandet.no/solveigs-andre-sang http://www.teaterinnlandet.no/korps

Slik kan du kjøpe billetter til Teater Innlandets forestillinger:
• her på vår nettside: under hver enkelt forestilling ELLER fra Spilleplan. Klikk på BILLETTER til høyre for ditt spillested!
• i billettluka til hvert enkelt...

Les mer >
[b]Slik kan du kjøpe billetter til Teater Innlandets forestillinger:[/b] • her på vår nettside: under hver enkelt [url=http://www.teaterinnlandet.no/forestillinger]forestilling[/url] ELLER fra [url=http://www.teaterinnlandet.no/spilleplan]Spilleplan[/url]. Klikk på BILLETTER til høyre for ditt spillested! • i billettluka til hvert enkelt kulturhus • ved inngangen før forestillingsstart (med forbehold om utsolgt) • via telefon til hvert enkelt kulturhus. Telefonnummer finner du ved å trykke på det aktuelle spillestedet [url=http://www.teaterinnlandet.no/spillesteder]her[/url] NB: Kjøpte billetter kan ikke refunderes. RULLESTOL, LEDSAGER OG SPESIALRABATTER Trenger du plass til rullestol eller ledsager, eller har du krav på spesialrabatt som Scenekort, Teatrets Venner Innlandet, Teatrets Unge Venner etc., ta kontakt på [url=mailto:billett@teaterinnlandet.no]epost[/url] eller telefon 62 59 87 20. GAVEKORT Gavekort til Teater Innlandets forestillinger kan bestilles på [url=mailto:billett@teaterinnlandet.no]epost[/url] eller telefon 62 59 87 20. RABATTERTE BILLETTER • [b]Student[/b] (gyldig student ID må fremvises ved billettkontroll) • [b]Honnør[/b] (for alle med gyldig honnør bevis og alle over 67 år) • [b]Gruppe-pris[/b] (for grupper og familier, 5 eller flere ifølge) • [b]OBOS og andre BBL[/b] (for medlemmer av OBOS eller andre boligbyggerlag, maks 2 billetter per medlemskap – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) • [b]Eidsiva Marked[/b] (for kunder og ansatte i Eidsiva, maks 2 billetter per medlemskap – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) • [b]HA-kort[/b] (for Hamar Arbeiderblads kunder, maks 2 billetter per medlemskort – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) Disse rabattene er tilgjengelig på de fleste av teatrets forestillinger, de ligger da tilgjengelig for salg på nett. Unntak kan forekomme.

Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen Solveigs 2. sang av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenogra...

Les mer >
Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen [url=http://www.teaterinnlandet.no/solveigs-andre-sang] [i]Solveigs 2. sang[/i] [/url] av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenograf ved Hedmark Teater og etter hvert Teater Innlandet i til sammen 25 år. Hun har stått bak scenografi og kostymedesign på svært ulike produksjoner, alt fra kjente Pippi Langstrømpe til ny norsk dramatikk, som Fire forsøk på å gjøre en forskjell, som handlet om norsk bistand i Afrika. Men hennes siste oppgave ved teatret er helt annerledes enn alt hun har gjort før. Kristin forteller: «I de siste årene har jeg jobbet mye med fotokunst – og når teatersjefen bestemte seg for å lage [i]Solveigs 2. sang[/i] til Peer Gynt-jubileet, ga hun meg oppdraget med å skape bildene. Rammen rundt denne produksjonen er et nyskrevet drama av Malmfrid H. Hallum, innspilt hos NRK Radioteateret, hvor et begrenset antall publikummere sitter i et rom med tre storskjermer og hører på forestillingens historie og musikk - mens de får en visuell reise i foto og film, bygd på samme historie, foran seg, på skjermene. En helt ny måte å vise scenekunst på. Historien handler om Solveig i Peer Gynt og hennes reise for å kvitte seg med minnet om «Han» som en gang gikk og ba henne vente. En gripende og mørk historie om den store kjærligheten. En historie om å ikke leve det livet du ønsker og om tiden som stadig minner deg på at valgene ikke kan tas på nytt. Historien er gjenkjennbar – de store følelsene i livet – både de mørke og de lyse. Vi kjenner alle på dem der vi er - derfor kan det også skapes kunst som treffer oss i det hverdagslige og det nære – om vi ser godt etter.» «Bildene skulle ikke være en illustrasjon til teksten men ha sitt eget visuelle språk og sin egen symbolikk. Det ble etter hvert et mål for meg å finne fram til motivene i forestillingen i nærmiljøet, - at bildene kunne tas der jeg bodde. Da Anne Grinden, som også bor i Nord-Odal, sa ja til å være med på dette prosjektet som fotoaktør i rollen som den eldre Solveig, ble det klart at vi skulle greie å ta alle bildene i Nord-Odal.» «Sammen med Bjørn Thomassen i Fabelaktiv på Hamar satte vi sammen alt av bilder og film sammen med Radioteaterets innspilling, og til slutt oppsto forestillingen [i]Solveigs 2. sang[/i]. Jeg er innmari stolt av at motivene i fotokunsten i denne teaterinstallasjonen er fra Storsjøen, ved Fjellsåa, oppe i Knappåsen, inne i nabohuset, ute i hagen min, ved Tannåa, ved Trøsilandet, rundt omkring i Fjellsgrenda, på Stormoen… I løpet av de 18 månedene vi har jobbet med dette har jeg fått veldig god hjelp fra bekjente – vi har f. eks. hatt en hel fotodag ute på potetåker’n til Harald Moen, og bekjente har vært ute på sjøen og fisket brasme – som har en viktig rolle på noen av bildene. Andre har lånt bort et gammelt hus og latt oss få jobbe der alene et par dager – en velvilje som er avgjørende for et slikt prosjekt. Det har vært et utrolig spennende og utfordrende arbeid.» Nå turnerer denne nyskapende forestillingen i Innlandet, hvor publikum får en litt annerledes teaterkveld. Turnépremieren var på Gjøvik 14. september. Nå henger det et utdrag bilder som Kristin har tatt i forbindelse med forestillingen utstilt ved Teater Innlandet scene i Hamar kulturhus. Den 3. november stilles også flere av bildene ut i foajeen på Milepelen kino og kulturhus.

Høsten 2018 setter Teater Innlandet opp musikalen Bør Børson jr. Dette blir en av teatrets største satsinger. Aldri før har vi sendt så mye som 11 skuespillere ut på tur. Vi ønsker å spille på flest mulig kulturhus i regionen og fylle dem med spektakulær scenografi, lyd, lys og koreografi.

Helgen 16. og 17. september avholdes ...

Les mer >
Høsten 2018 setter Teater Innlandet opp musikalen [i]Bør Børson jr[/i]. Dette blir en av teatrets største satsinger. Aldri før har vi sendt så mye som 11 skuespillere ut på tur. Vi ønsker å spille på flest mulig kulturhus i regionen og fylle dem med spektakulær scenografi, lyd, lys og koreografi. Helgen 16. og 17. september avholdes audition i Hamar kulturhus med 50 skuespillere. Disse er plukket ut fra en rekordstor søknadsbunke med 196 navn! Bør Børson jr. er den selvsikre oppkomlingen som slår seg opp, går på trynet, og så reiser seg igjen. Han drømmer om å bli sett. Han drømmer om å sette på plass bygdedyret og vise at han er en skikkelig storkar. Og han drømmer om nabojenta Josefine og den store kjærligheten. Utallige teateroppsetninger, og ikke minst filmen med Rolv Wesenlund, har gjort Johan Falkbergets [i]Bør Børson jr.[/i] til allemannseie. Et persongalleri med en nyrik butikkeier, enfoldige bygdetullinger, forføreriske jomfruer fra storbyen og sleske aksjespekulanter fra hovedstaden, gjør dette til en kjær folkekomedie. Men stykket er også en samfunnskommentar og pirker litt borti den norske væremåten. Bygda ønsker ikke Bør vel og ler av drømmene hans. Men når han faktisk lykkes, blir de fleste likevel stolte og glade. Er det ikke litt sånn fremdeles? Vi kan være skeptiske til folk som stikker seg fram, men til syvende og sist blir vi imponerte over de som får til noe stort. Falkberget har skrevet en historie om den norske folkesjelen, og Harald Tusberg og Egil Monn-Iversen har løftet den opp på teaterscenen og inn i nordmenns hjerter. Falkbergets [i]Bør Børson jr.[/i] er lagt til i den fiktive bygda Olderdalen i Sør-Trøndelag, men i vår versjon plasserer vi ham på Hedmarken, med både dialekt, stedsnavn og særegenheter fra dette distriktet. Lars Erik Holter, som tidligere har laget suksessforestillingen [i]Hedda Gabler[/i] ved Teater Innlandet, har regien, og Bør Børson jr. spilles av vår egen Tom Styve. Tom er en allsidig skuespiller med en særlig forkjærlighet for komedie. I tillegg til jobben ved Teater Innlandet er han aktiv innen både teatersport, stand-up og revy. Vi gleder oss til å se hva som skjer når han ikler seg Børsons bukseseler, naivisme og stormannsgalskap.

Teater Innlandet holder til i Hamar kulturhus. Besøksadressen vår er Torggata 100, 2317 HAMAR. Postboksadressen er P.B. 4153, 2307 HAMAR.

Her finner du kontaktinformasjon til den du skal ha tak i.

...

Les mer >
Teater Innlandet holder til i Hamar kulturhus. Besøksadressen vår er Torggata 100, 2317 HAMAR. Postboksadressen er P.B. 4153, 2307 HAMAR. [url="http://www.teaterinnlandet.no/kontakt"]Her finner du kontaktinformasjon til den du skal ha tak i[/url].
Tittel
Innhold