Aktuelt

For regissør Lars Erik Holter er folkekomedien Bør Børson jr. en fortelling om bygda og om han som sviker kjærligheten. Han håper forestillingen vil få publikum til å gråte en skvett innimellom all fliringa.

I år er det 100 år siden Johan Falkbergets oppkomling, grosserer, bankdirektør og millionær Bør Børson jr. for ...

Les mer >
[b]For regissør Lars Erik Holter er folkekomedien [i]Bør Børson jr.[/i] en fortelling om bygda og om han som sviker kjærligheten. Han håper forestillingen vil få publikum til å gråte en skvett innimellom all fliringa.[/b] I år er det 100 år siden Johan Falkbergets oppkomling, grosserer, bankdirektør og millionær Bør Børson jr. for første gang dukket opp i humorbladet Hvepsen. To år senere kom romanen, og historien ble adaptert til både scene og film før Egil Monn-Iversen og Harald Tusberg tok tak i materialet og lagde musikal av den på 70-tallet. Lars Erik Holter mener det er mange årsaker til at historien har overlevd i 100 år og fortsatt er folkekjær. [b]Bygdedyret[/b] - Det som først og fremst appellerer til meg er at det er så mye humor her. Falkberget skriver om bygdefolket på en måte som gjør at vi kjenner dem igjen. Jeg er sjøl i fra bygda, fra Nes, og jeg vet hvem disse menneskene er. Men samtidig som Falkberget harselerer med dem, viser han også stor kjærlighet til dem, sier Holter. - I tillegg er det jo et element av alvor her. Bør er en fyr som ikke er født øverst på rangstigen. Han har alltid følt seg underlegen, så det begynner å gro et sterkt ønske om å bli anerkjent og om å faktisk bety noe. Alle i bygda som er i det lavere sosiale sjiktet ønsker egentlig å komme seg opp og fram, men de aksepterer på et vis at de er på den plassen de er. Men da vil de ikke at noen de kjenner skal komme seg opp heller, og det får Bør merke. Der har du bygdedyrets essens; hvis alle andre har det vondt, få vi det litt bedre selv. [b]Griner på prøver[/b] Holter legger også vekt på at Bør Børson jr. er en kjærlighetshistorie. - Bør har kjempeambisjoner. Det er helt ålreit å være en streber og tjene masse penger, bare du ikke tråkker på andre eller på ditt eget hjerte. Men det er det Bør gjør. Han føler plutselig at han har vokst seg større enn ungdomskjæresten Josefine, og så sviker han henne for å forfølge penger og karriere. Den historien, om han som sviker den store kjærligheten, den har vi tatt godt vare på i vår oppsetning. I tillegg til selve historien, tror Holter musikken er en viktig årsak til at folk er glad i Bør Børson jr. - Alle vet hvem Bør Børson jr. er. Det er mye på grunn av filmen med Rolv Wesenlund, men ikke minst på grunn av musikken. Selv om det er en veldig flott historie i bunn, tror jeg ikke Bør Børson jr. ville stått så sterkt i Norge som den gjør i dag, uten Egil Monn-Iversens musikk. Den er så iørefallende og vakker. Jeg er kanskje lettrørt, men jeg har ennå ikke sittet på prøve og hørt «Å je kjinne en kar» uten å begynne å grine. De tonene treffer deg noe så inni granskauen, altså, slår Holter fast. [b]Brylkrem og swingskjørt[/b] Den trønderske «Å æ kjinne ein kar» har altså blitt til «Å je kjinne en kar», og alle karakterene synger på klingende hedmarksmål eller gudbrandsdøl. Holter har selv oversatt og gjendiktet stoffet fra trøndersk. - Det har vært en veldig artig jobb. Noen ganger er jo hedmarksmålet veldig nært trøndersk, mens andre ganger må det omskrives og gjendiktes for å få det til å gå opp med rytmen og musikken. Og språket fungerer veldig godt til dette stoffet. Det sklir rett inn i handlinga og miljøet, og jeg tror bygdefolk er bygdefolk i alle bygder i Norge, så det føles veldig riktig å flytte hele gjengen til Innlandet, sier han. Han har også flyttet handlingen fram i tid. - Jeg ville ha den litt nærmere oss og vår virkelighet, så jeg har lagt historien til 1950-tallet. Det er et veldig friskt og flott tiår, med swingskjørt, brylkrem og stilige biler, og det passer veldig godt inn i det universet vi har laget. Holter håper forestillingen både vil more og berøre publikum. - Dette er først og fremst en fryktelig artig folkekomedie, men jeg tror på vekslingen mellom humor og alvor. Det blir masse tull og tøys, show og fantastisk musikk, og så håper vi at folk skal begynne å grine litt også. Folk skal få full pakke, lover Holter.

En gjeng 9. klassinger i Ringsaker har denne høsten vært med på skrivekurs med forfatter Ted M. Granlund, arrangert av Den kulturelle skolesekken v/Turnéorganisasjonen i Hedmark, Ringsaker bibliotek, Hans Børli 2018 og Teater Innlandet.
To av ungdommene, søstrene Roberta og Sara Krotev, beskriver prosjektet slik:

Inspirerende og inte...

Les mer >
En gjeng 9. klassinger i Ringsaker har denne høsten vært med på skrivekurs med forfatter Ted M. Granlund, arrangert av Den kulturelle skolesekken v/Turnéorganisasjonen i Hedmark, Ringsaker bibliotek, Hans Børli 2018 og Teater Innlandet. To av ungdommene, søstrene Roberta og Sara Krotev, beskriver prosjektet slik: [b]Inspirerende og interessant[/b] -Prosjektet har utfordret oss, og vi har fått mange oppgaver vi har forsøkt å løse. Man merker at Granlund er glad i det han driver med, og dette smittet over på oss, så det ble mange dikt! Det var morsommere å skrive selv enn å høre på dikt, så når vi for eksempel fikk en tittel vi skulle skrive om, kom kreativiteten! -Vi gikk nesten rett på skrivinga - ungdommen er nok bedre på å handle enn å lytte, så etter å ha varma opp hjernen med å skrive alt vi kom på der og da, satte vi i gang. Når Granlund sa for eksempel «Skogen er…» skulle vi beskrive hva skogen er for oss. Vi måtte gå ut og se oss rundt og beskrive hva sansene våre oppfatta. Senere kunne han be oss bytte ut ordet skogen med for eksempel jeg, og da ble det mange spennende nye betydninger i det vi hadde skrevet. [b]Et møte i skogen[/b] -Vi gleder oss til å være med på forestillingen, og håper det kommer mange som vil høre. Vi skal bruke mye lys, granbar og lydeffekter for å skape en magisk stemning blant skogen av bøker i biblioteket. Diktene leses opp en til en, og publikum må bevege seg rundt. [b]Børli – hvem var han?[/b] -Nå vet vi at Hans Børli fantes, og vi har fått interesse for det skrevne ord. Vi har ikke brukt så mye tid på å snakke om Børli eller lese hans dikt, men vi liker å la oss inspirere av formen hans. Dette har vært veldig spennende for oss!

Tom Styve har lenge drømt om å spille Bør Børson jr. Nå gleder han seg til å vise folk sin Bør, og han og medspiller Anette Lauenborg Waaler lover at den vil bli ganske annerledes enn Rolv Wesenlunds ikoniske tolkning.

- Jeg har jo vært fan av Rolv Wesenlund siden den dagen jeg ble født, ler Styve og forteller at han har sett fil...

Les mer >
[b]Tom Styve har lenge drømt om å spille Bør Børson jr. Nå gleder han seg til å vise folk sin Bør, og han og medspiller Anette Lauenborg Waaler lover at den vil bli ganske annerledes enn Rolv Wesenlunds ikoniske tolkning.[/b] - Jeg har jo vært fan av Rolv Wesenlund siden den dagen jeg ble født, ler Styve og forteller at han har sett filmversjonen av Bør Børson jr. med Wesenlund et utall ganger og at han tidlig i skuespillerkarrieren reiste rundt med den kulturelle spaserstokken og opptrådte med sanger fra musikalen. - Jeg er vel dessuten en av veldig få her i landet som har orket å slite meg gjennom oppfølgeren til filmen; [i]Bør Børson jr. 2[/i]. Det er ikke en god film, slår han tørt fast. [b]Glad i Bør[/b] Men helt siden han fikk vite at han skulle spille drømmerollen, har han holdt seg langt unna Wesenlund. - Jeg har ikke gløttet på filmen i det hele tatt. Jeg kjenner den tolkningen så godt og har vært livredd for at jeg plutselig skulle begynne å kopiere noe av det han gjorde, sier Styve og glir inn i en prikkfri imitasjon av Wesenlund. - Både jeg og regissør Lars Erik Holter hadde lyst til å gjøre Bør litt mer reflektert. Jeg tror vi har laget noen scener som har litt større grad av alvor i seg, som er litt vonde, i tillegg til alle scenene som er kjempemorsomme. Det spennet mellom alvoret og det karikerte og nesten tegneserieaktige, gjør at det er en veldig artig rolle å spille, sier Styve. - Man blir glad i Toms Bør, skyter skuespiller Anette Lauenborg Waaler inn. Hun spiller Josefine, Børs store kjærlighet. - Vi får empati med Bør. Vi blir sinte på ham fordi han oppfører seg som en idiot, men vi liker ham likevel fordi vi ser hvor han har hjertet sitt. Han er både latterlig, dum, sår og hysterisk morsom. Publikum kan bare glede seg til å se Tom Styve i fri dressur, skryter hun. [b]Mot røkla[/b] Johan Falkbergets historie om Bør Børson jr. er kjent for mange. Den handler om oppkomlingen Bør som slår seg opp og som mister litt av seg sjøl i takt med at rikdommen og suksessen øker. Ideen om bygdedyret som ikke unner folk å lykkes, står sentralt i regissør Lars Erik Holters versjon av Bør Børson jr. Det synes Styve og Lauenborg Waaler gjør historien og karakteren Bør enda mer interessant. - Bør går motstrøms og mot røkla, og det gjør at du som publikummer sitter og heier på ham, mener Lauenborg Waaler. - Bygdedyret forfekter jo en slags jantelov; du skal ikke tro du er noe. Men det øret hører ikke Bør på. Han vil opp og fram og er veldig annerledes enn resten av bygda. Fallhøyden hans er stor. Han går hardt ut, går på trynet, men reiser seg igjen, sier Styve. [b]Feelgood-teater[/b] Lauenborg Waaler og Styve gleder seg til å reise Innlandet rundt og vise folk den folkekjære musikalen i litt ny drakt, med handlingen lagt til 50-tallet og bygdefolk som synger og snakker på hedmarksdialekt og gudbrandsdøl. - Vi tror og håper det lokale tilsnittet vil gi noe ekstra til historien. Det handler om menneskene her i distriktet, det er litt lokalhistorie innimellom også, så publikum blir tatt med på en liten nostalgireise, sier Lauenborg Waaler. Forholdet mellom Josefine og Bør er også viet mer plass i denne versjonen enn i originalmanuset, forteller de to hovedrolleinnehaverne. - Det blir litt mer romantikk, ja. Vi har gjort noen små endringer som gjør at Josefine blir litt mer aktiv i sitt eget liv slik at vi kan forstå og forsvare at hun tilgir ham og elsker ham så høyt selv om han sviker henne, forteller Lauenborg Waaler. - Men selv om vi gjør noe litt annerledes, er det fortsatt den kjente og kjære folkekomedien med musikken mange har et forhold til, sier Styve. - Det er skikkelig feelgood-teater med masse flott musikk og skikkelig show, og det blir både morsomt, rørende og emosjonelt. Vi skal få alle følelser i sving, lover Lauenborg Waaler.

Statsbudsjettet for 2019 kom med gledelige nyheter for Teater Innlandet. Kulturbudsjettet for 2019 gir oss en markant økning i tilskudd. De statlige bevilgningene til Teater Innlandet i 2018 er på 24,63 millioner kroner. Neste års bevilgning på 26,07 millioner, innebærer en økning på 5,85 %.

Inkludert i denne bevilgningen er et tilskudd p...

Les mer >
Statsbudsjettet for 2019 kom med gledelige nyheter for Teater Innlandet. Kulturbudsjettet for 2019 gir oss en markant økning i tilskudd. De statlige bevilgningene til Teater Innlandet i 2018 er på 24,63 millioner kroner. Neste års bevilgning på 26,07 millioner, innebærer en økning på 5,85 %. Inkludert i denne bevilgningen er et tilskudd på 850 000 kroner til prosjektet «Publikum i fokus». Prosjektet handler om publikumsutvikling og vil foregå i fire satsningskommuner høsten 2019. Det er ennå ikke bestemt hvilke fire kommuner som får glede av prosjektet, men målet er å øke oppmerksomheten rundt Teater Innlandet og scenekunst generelt. De nøyaktige planene for prosjektet er ikke klare, men vi ønsker å vie en uke til hvert sted og lage en kulturfest med forestillinger, seminarer og andre inkluderende aktiviteter som kan ta oss ut i gater og torg, inn på arbeidsplasser, skoler og kjøpesentre slik at hele lokalbefolkningen blir kjent med oss. Vi håper å få ekstra god kontakt med publikum på disse stedene, og at samarbeidet med lokale krefter vil bidra til å bygge stolthet og et varig eierskap til Teater Innlandet. Tilskuddet er en anerkjennelse av den kvaliteten Teater Innlandet stadig leverer i de to fylkene. Vi er stolte over og glade for at statsråden har lagt merke til det arbeidet vi gjør, og vi gleder oss til å spille videre og å bli enda mer synlig i Hedmark og Oppland.

Onsdag 19. september lanserte teatersjef Janne Langaas vårprogrammet.

Den sterke, viktige og varme forestillingen Kim F, - en hyllest til Kim Friele, skal ut på turné fra januar, og den sprudlende og fargerike familieforestillingen Jungelboken, kommer i slutten av februar! Og så får vi møte Hallgrim Hansegård fra FRIKAR som...

Les mer >
Onsdag 19. september lanserte teatersjef Janne Langaas vårprogrammet. Den sterke, viktige og varme forestillingen [i]Kim F[/i], - en hyllest til Kim Friele, skal ut på turné fra januar, og den sprudlende og fargerike familieforestillingen [i]Jungelboken[/i], kommer i slutten av februar! Og så får vi møte Hallgrim Hansegård fra FRIKAR som i samarbeid med Sudesh Adhana har laget danseforestilling om gjestfrihet - [i]Gestr[/i] - hvor de ser på hvordan det står til med gjestfriheten vår. I tillegg blir det teaterfestival for ungdom og workshop for skuespillere og regissører! [b]Kim F[/b] Co-produksjon med Den Nationale Scene. Urpremiere i Bergen 15. desember 2018. På turné med Teater Innlandet 24. januar - 21. februar. Tre forestillinger i Oslo 22. - 24. februar. Les mer om forestillingen [url=http://www.teaterinnlandet.no/kim-f] her[/url]! [b]Jungelboken[/b] Produsert av Teater Innlandet i samarbeid med Riksteatret Premiere i Maihaugsalen på Lillehammer 21. februar 2019. På turné med Teater Innlandet fram til 31. mars. På turné i resten av landet med Riksteatret høsten 2019. Les mer om forestillingen [url=http://www.teaterinnlandet.no/jungelboken]her[/url]! [b]Gestr[/b] Hva er gjestfrihet? Det er utgangspunktet for danseforestillingen Gestr. Samtidsdanserne Hallgrim Hansegård og Sudesh Adhana inviterer publikum til å reflektere rundt hva det vil si å være gjest og hva det innebærer å ha gjester. Er den norske gjestfriheten under press? Hvordan forandrer den seg? Co-produksjon med FRIKAR Med: Hallgrim Hansegård og Sudesh Adhana| Koreografi: Hallgrim Hansegård På turné i Innlandet 27. april - 12. mai. [b]DUS - Den unge scenen[/b] Helgen 22. – 24. mars blir det teaterfestival for og med ungdom fra hele Innlandet! Da arrangeres den regionale DUS-festivalen. Den unge scenen er et nasjonalt teaterprosjekt der målet er å stimulere og heve nivået på ungdomsteater i Norge. DUS bestiller og utvikler sceniske tekster og konsepter for ungdom som fremføres av ungdom i alderen 13 til 19 år. DUS ble opprettet i 2004, og dette er den åttende prosjektrunden. Siden oppstarten har DUS fått fram 42 nye tekster og konsepter. Det arrangeres festivaler i alle deltakende regioner og en landsdekkende festival i mai på Det Norske Teatret i Oslo der noen grupper fra hver region inviteres til å delta. [b]Faglig dialog og workshop[/b] Tradisjonen tro inviterer Teater Innlandet regionens scenekunstnere til ei helg med Faglig dialog og workshop. Faglig dialog: Fredag 4. januar Teater Innlandet ønsker en åpen dialog med regionens scenekunstnere på tvers av faggrenser og formspråk. Det at vi kjenner hverandre gjør at vi sammen kan bygge et faglig fellesskap. Har vi en felles arena? Ser vi hverandres forestillinger? Hvilken kompetanse finnes i regionen? Hvilken type informasjon har vi glede av å dele? Vi legger opp til en «rundt bordet»-dialog med lave skuldre og stor takhøyde. Workshop i Chubbuck-teknikken: lørdag 5. og søndag 6. januar Chubbuck-teknikken er en skuespillerteknikk skapt av den amerikanske skuespillercoachen Ivana Chubbuck. Den dreier seg om analyse, personlig utrykk, kroppslig adferd, og skal gi en ekte og dypt engasjerende skuespillere som passer utmerket for både film og scene. I denne workshopen jobber regissører og skuespillere sammen, og målet er at både regissører og skuespillere skal utvikle sitt arbeid gjennom bruk av Chubbuck-teknikken. Workshopen holdes av Elisabet Sevholt som holder workshops og kurs over hele Nord-Europa og coacher mange skandinaviske og europeiske skuespillere individuelt. Påmelding til workshopen og mer informasjon finner du [url=https://www.skuespillersenter.no/kurs/chubbuck-skuespillere-regissorer/]her![/url]

I forbindelse med forestillingen Kim F - om Kim Frieles liv og kampen for homofiles rettigheter, ønsker teatret bilder av kjærestepar!

Bildene vil bli vist i en stor bilde-collage på slutten av forestillingen. Det er spesielt ønskelig med bilder av homofile og lesbiske par, men også heterofile kjærester oppfordres til å sende inn ...

Les mer >
I forbindelse med forestillingen [i]Kim F[/i] - om Kim Frieles liv og kampen for homofiles rettigheter, ønsker teatret bilder av kjærestepar! Bildene vil bli vist i en stor bilde-collage på slutten av forestillingen. Det er spesielt ønskelig med bilder av homofile og lesbiske par, men også heterofile kjærester oppfordres til å sende inn bidrag. Det kommer ikke til å være noen stor eksponering, fordi bildene settes sammen som et stort lappeteppe. Vi ønsker at collagen skal være med på å fortelle en historie om hvordan verden har blitt; dette er slik vi kan leve i dag, takket være Kim Frieles kamper. Størst av alt er kjærligheten! Hvis du har lyst til å bidra til forestillingen og denne bildecollagen, send inn et bilde av deg og kjæresten din til marked@teaterinnlandet.no innen 10. november. Les mer om forestillingen [url=http://www.teaterinnlandet.no/kim-f]her![/url] [i]Kim F[/i] er en co-produksjon med Den Nationale Scene.

Tradisjonen tro inviterer Teater Innlandet regionens scenekunstnere til en kveld med Faglig dialog!

Når: Fredag 4. januar kl. 18:00-21:00
Adresse: Teater Innlandets lokaler, Hamar kulturhus, Torggata 100

Teater Innlandet ønsker en åpen dialog med regionens scenekunstnere på tvers av faggrenser og formspråk. At vi kjenner ...

Les mer >
Tradisjonen tro inviterer Teater Innlandet regionens scenekunstnere til en kveld med Faglig dialog! [b]Når:[/b] Fredag 4. januar kl. 18:00-21:00 [b]Adresse:[/b] Teater Innlandets lokaler, Hamar kulturhus, Torggata 100 Teater Innlandet ønsker en åpen dialog med regionens scenekunstnere på tvers av faggrenser og formspråk. At vi kjenner hverandre gjør at vi sammen kan bygge et faglig fellesskap. Har vi en felles arena? Ser vi hverandres forestillinger? Hvilken kompetanse finnes i regionen? Hvilken type informasjon har vi glede av å dele? Du er velkommen til å forberede en 5 minutters muntlig presentasjon av deg selv som scenekunstner, gruppen din eller et prosjekt du jobber med eller ønsker å ta fatt på. Vi legger opp til en «rundt bordet»-dialog med lave skuldre, få tekniske hjelpemidler, stor takhøyde og deilig suppe. Alle som ønsker å presentere et prosjekt eller bare være tilstede denne kvelden må melde seg på innen 2. januar til epost@teaterinnlandet.no Arrangementet er gratis.

I en blanding av opera, teater og stand up legger dramatikerne Lars Erik Holter og Frank Havrøy mannsrollen under kniven og utforsker midtlivskrise og samlivsbrudd.

- Før, da jeg var ung og ute på byen og skulle ha meg en kebab klokka fire på natta, sølte jeg alltid kebabsaus på skoene mine. Men den tida er over. Nå har jeg alltid rene og...

Les mer >
I en blanding av opera, teater og stand up legger dramatikerne Lars Erik Holter og Frank Havrøy mannsrollen under kniven og utforsker midtlivskrise og samlivsbrudd. - Før, da jeg var ung og ute på byen og skulle ha meg en kebab klokka fire på natta, sølte jeg alltid kebabsaus på skoene mine. Men den tida er over. Nå har jeg alltid rene og pene sko fordi griseriet stopper midt på magen, sier dramatiker og regissør Lars Erik Holter og tar seg til magen. - Ja, nå står vi her med vom begge to, medgir Frank Havrøy. Sammen med Holter har Havrøy skrevet den musikalske komedien Testosteron, etter en idé av samtidsensemblet Traktor. I tillegg er han eneste skuespiller på scenen. Testosteron er en forestilling om en mann som befinner seg midt i både midtlivskrise og samlivsbrudd. Han kjenner at det ungdommelige testosteronet er i ferd med å forlate kroppen, og han takler det hele svært dårlig. Karakteren har de likså godt kalt Frank. - Selvbiografisk er det ikke, det er langt fra Knausgård, men det er klart at man trekker på erfaringer fra sitt eget liv. Og fra andres. Jeg har stått i lignende ting selv og har venner som opplever at livet rykkes opp med rota. Det skjer mye som er opprivende når man kommer opp i en viss alder, sier Havrøy. [b]Gærne musikere[/b] Testosteron er en co-produksjon mellom Teater Innlandet, samtidsensemblet Traktor fra Gjøvik og RingsakerOperaen. Musikerne i Traktor holder Havrøy med selskap på scenen og akkompagnerer både hans kroppslige forfall, bunnløse ensomhet og hans ville fantasier. - Traktor er et veldig spennende ensemble. De er kjent for å være nokså gærne. De er svært dyktige musikere, men de vil ikke bare sitte og spille på instrumentene sine; de er gira på å hoppe opp på scenen og gjøre andre ting også. Så det er kjempemorsomt å jobbe med dem, sier Holter. Den nykomponerte musikken er det Trond Lindheim som står for. - Vi måtte jo ha en komponist som kunne matche Traktor, en som er like gæern, så da fikk vi med oss Trond. Man vet aldri helt hva man får fra ham, men det er alltid fantastisk musikk. Det er galskap og en utrolig lekenhet i hver eneste komposisjon, sier Havrøy. [b]Humor og innsikt[/b] Testosteron er en humoristisk forestilling der mannsrollen legges under kniven, og Havrøy og Holter beskriver det som en salig blanding av sjangre. - Frank er en helt unik fyr, skryter Holter. - Han er jo primært operasanger, men denne forestillingen har mange ulike elementer. Det er en blanding av opera, teater og stand up, og det er det ikke mange som får til. Men selv om det er en komedie, håper Holter og Havrøy forestillingen også vil gi litt innsikt. - Midt oppi alt tullet og humoren, er det også bekjennelser og alvor. Karakteren Frank er en fyr full av kriser, og han føler at livet er i ferd med å krakelere, og vi prøver å finne så mange fasetter som mulig rundt dette med samlivsbrudd og midtlivskrise, sier Holter. - Han kjenner at mållinjen i livet begynner å nærme seg og at han plutselig ikke føler seg udødelig lenger, og det tror jeg det er mange som kan kjenne seg igjen i, sier Havrøy. - Vi har å gjøre med en fyr som har mistet selvrespekten og ikke finner ut av hvem han er. Han tenker at dersom han bare hadde vært en skikkelig alfahann, slik som western-helten Morgan Kane, så hadde alt løst seg. Så forestillingen utvikler seg etter hvert til å bli en Morgan Kane-opera, forteller Havrøy. [b]Morgan Kane og Clint Eastwood[/b] Havrøy og Holter mener forestillingen ikke kun handler om «mannen», men at den kan si noe om hvordan alle mennesker famler og kaver når livet går en imot. - Selv om det handler om én mann og hans vei utfor klippen, tror jeg det er mange som vil kjenne seg igjen, både menn og kvinner, sier Havrøy. - Alle som en eller annen gang har hatt et samliv eller noen gang kjent på at livet ikke er så kjempeenkelt, vil kunne nikke og humre og kjenne seg igjen, tilføyer Holter. Men selv om det er noe for alle her, tror dramatikerne drømmen om å være alfahann er noe mange menn kan identifisere seg med. - Det ligger i oss menn at vi har så lyst til å være tøffe! Vi har jo lyst til å være Clint Eastwood. Og vi vet at det er håpløst. Vi vet at vi ikke er så tøffe, og vi vet at det egentlig ikke er noen grunn til å ville være tøff. Men likevel! Når man får komplimenter fra kvinner som sier "Å, Lars Erik, du er så søt!", så står jeg der og skulle ønske at de hadde sagt: "Steike! Så tøff du er, Lars Erik!". Det er jo det vi egentlig har lyst til å høre, er det ikke det da, Frank? spør Holter. - Jeg må si at jeg tar med meg det jeg kan få av slike komplimenter, uansett, jeg, innvender Havrøy lakonisk. - Ja, vi må vel nesten det, ler Holter.

Den 5. og 6. januar 2019 inviterer Teater Innlandet, Norsk Filminstitutt, Norsk Sceneinstruktørforening og Norsk Skuespillersenter til kurs i Chubbuck-teknikk med den ettertraktede kursholderen Elisabet Sevholt. Trykk på linken for mer informasjon og påmelding skuespill...

Les mer >
Den 5. og 6. januar 2019 inviterer Teater Innlandet, Norsk Filminstitutt, Norsk Sceneinstruktørforening og Norsk Skuespillersenter til kurs i Chubbuck-teknikk med den ettertraktede kursholderen Elisabet Sevholt. Trykk på linken for mer informasjon og påmelding [url=https://www.skuespillersenter.no/kurs/chubbuck-skuespillere-regissorer/]skuespillersenter.no[/url]

Hjemmeside
Som besøkende på teaterinnlandet.no gir du oss lov til å registrere og behandle personopplysninger om deg og dine aktiviteter på teaterinnlandet.no. Vår hjemmeside har samarbeidspartnere som sporer bruk av nettsiden gjennom bruk av informasjonskapsler. Dette er Facebook, Google ...

Les mer >
Hjemmeside Som besøkende på [b][url=http://wwwteaterinnlandet.no]teaterinnlandet.no[/url][/b] gir du oss lov til å registrere og behandle personopplysninger om deg og dine aktiviteter på teaterinnlandet.no. Vår hjemmeside har samarbeidspartnere som sporer bruk av nettsiden gjennom bruk av informasjonskapsler. Dette er Facebook, Google Adwords og Google Analytics. Facebook og Google AdWords gir oss muligheten til å eksponere relevant reklame til deg som har vært inne på vår hjemmeside. Google Analytics har som formål å samle statistikk om hvordan hjemmesiden blir brukt. Dette gir oss mulighet til å tilpasse teaterinnlandet.no slik at den blir mest mulig brukervennlig. Hvordan kan du skru av sporing? Det er flere måter å skru av informasjonskapsler på, og du kan lese mer om informasjonskapsler hos Nettvett.no:[b][url= https://nettvett.no/slik-administrer-du-informasjonskapsler]her[/url][/b]. For Google Analytics kan du skru av sporingen via denne siden:[b][url= https://tools.google.com/dlpage/gaoptout]her[/url][/b] Nyhetsbrev Vårt nyhetsbrev baserer seg på avtale. Avtalen inngår du når du selv ber om å motta nyhetsbrev via vår hjemmeside. Ved å bestille nyhetsbrev fra Teater Innlandet vil du få tilsendt relevant info om våre forestillinger til oppgitt epostadresse. For å kunne sende deg nyhetsbrev samler vi inn navn og epost-adresse. Disse opplysningene deles ikke med andre virksomheter, og slettes når vi får beskjed om at du ikke lenger ønsker å motta informasjon fra oss. Vi benytter oss av en tredjepartløsning fra MailChimp for å håndtere utsendelse av e-postene. Dette medfører at informasjonen som sendes ut, inkludert din e-postadresse, vil kunne ligge lagret hos tredjeparten så lenge de tar vare på logger for utsendelse. Informasjon om MailChimps personvern finner du: [b][url= https://mailchimp.com/legal/privacy/]her[/url][/b] I forbindelse med utsending av nyhetsbrev fører vi statistikk over bruken, hvor mange som leser og hva som leses. Dette gjør vi for å kunne sende våre lesere mest mulig relevante saker. Sosiale medier Teater Innlandet benytter sosiale medier for å formidle om våre aktiviteter og produksjoner. Dersom du følger oss på Facebook, Instagram, Youtube og Twitter, vil den relevante plattformen være ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger. Billettkjøp Teater Innlandet spiller på ca. 20 forskjellige kulturhus. Det er det enkelte kulturhus som formidler billetter til våre forestillinger gjennom ulike billettsystemer. Kontakt derfor det aktuelle kulturhus for opplysninger rundt personvern. For billettkjøp til vår scene i Hamar kulturhus, bruker vi billettleverandøren Dialog Exe / Ebillett og du blir sendt til deres nettside for å gjennomføre kjøpet. Informasjon om deres personvern finner du [b][url=https://dx.no/personvernerklaering]her[/url][/b] . For billettkjøp til våre forestillinger på grendehus og samfunnshus, bruker vi billettleverandøren TicketCo. Informasjon om deres personvern finner du [b][url=https://ticketco.events/no/nb/legal_terms_ticketbuyers?back_path=true]her[/url][/b]. Epost Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig epost er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via epost. Innsyn, sletting og endring Alle som er registrert har rett på innsyn i egne opplysninger. Vedkommende har også rett til å be om at uriktige, ufullstendige, unødvendige eller opplysninger bli rettet, slettet eller supplert, jf. personopplysningsloven §§ 27 og 28. Merk at arkiveringsplikten vil gå foran sletteplikten i personopplysningsloven. Kontakt oss Epost: epost@teaterinnlandet.no Telefon: 62 59 87 20 Postadresse: Postboks 4153, 2307 Hamar Besøksadresse: Torggata 100, 2317 Hamar

Et enstemmig styre ved Teater Innlandet har ansatt Thorleif Linhave Bamle som ny teatersjef. Han tiltrer stillingen 1. januar 2020 da åremålet til sittende teatersjef Janne Langaas går ut.

"Thorleif har imponert og begeistret oss i ansettelsesprosessen, og styret føler seg sikre på at kunsten, publikum, teatrets eiere og teatrets ansatte er...

Les mer >
Et enstemmig styre ved Teater Innlandet har ansatt Thorleif Linhave Bamle som ny teatersjef. Han tiltrer stillingen 1. januar 2020 da åremålet til sittende teatersjef Janne Langaas går ut. "Thorleif har imponert og begeistret oss i ansettelsesprosessen, og styret føler seg sikre på at kunsten, publikum, teatrets eiere og teatrets ansatte er i trygge hender med Thorleif ved roret", sier Randi Eek Thorsen, styreleder ved Teater Innlandet. Thorleif Linhave Bamle har en master i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og Københavns Universitet, i tillegg til mastergradsspesialisering innen ledelse og strategi fra Copenhagen Business School. Thorleif har vært kunstnerisk og administrativ leder for Bergen prosjektteater og har hatt flere oppdrag som regissør. Thorleif er for tiden ansatt i en stilling som organisasjonsleder i Folkeakademienes Landsforbund. Styret mener at teatret med Thorleif har fått den motiverte, engasjerende og kunstnerisk visjonære teatersjefen de søkte etter. "Thorleif har relevant og bred erfaring, både praktisk og teoretisk. Med sine menneskelige egenskaper og spennende kunstneriske tanker fremstår han som en komplett teatersjef", uttaler Eek Thorsen. "Janne Langaas har gjort en glimrende jobb som teatersjef ved Teater Innlandet, og Thorleif fremstår som en mann som kan fylle hennes sko og fortsette den viktige videreutviklingen av teatret. Thorleif er en markant skikkelse som kommer til å synliggjøre teatret på en positiv måte, både lokalt, regionalt og nasjonalt", sier Eek Thorsen.

Den nasjonale Ibsenprisen 2018 er tildelt M.H. Hallum for manuset til Solveigs 2. sang, skrevet for Teater Innlandet og NRK Radioteatret!

Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og den ble delt ut under en festaften ved Ibsenhuset i Skien i går kveld, torsdag 21. mars. Prisen består av 150.000 kr. og en statuett laget...

Les mer >
Den nasjonale Ibsenprisen 2018 er tildelt M.H. Hallum for manuset til [i]Solveigs 2. sang[/i], skrevet for Teater Innlandet og NRK Radioteatret! Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og den ble delt ut under en festaften ved Ibsenhuset i Skien i går kveld, torsdag 21. mars. Prisen består av 150.000 kr. og en statuett laget av Nina Sundbye. [i]Solveigs 2. sang[/i] er et bestillingsverk i anledning Peer Gynts 150-årsjubileum og forestillingen turnerte i Innlandet høsten 2017. Juryen har lest og vurdert til sammen ca. 50 tekster med ny norsk dramatikk til forestillinger som alle har hatt premiere på norske profesjonelle teatre i 2017. Teater Innlandet kan med stolthet meddele at to av tekstene som var nominert er skrevet på bestilling fra Teater Innlandet, nemlig M.H. Hallums [i]Solveigs 2. sang[/i] (co-produksjon med NRK Radioteatret) og Knut Nærums [i]KORPS[/i]. Den tredje og siste nominerte teksten var [i]Å telle til null[/i] av Kristofer Blindheim Grønskag. For mer informasjon om stykkene se: http://www.teaterinnlandet.no/solveigs-andre-sang http://www.teaterinnlandet.no/korps

Slik kan du kjøpe billetter til Teater Innlandets forestillinger:
• her på vår nettside: under hver enkelt forestilling ELLER fra Spilleplan. Klikk på BILLETTER til høyre for ditt spillested!
• i billettluka til hvert enkelt...

Les mer >
[b]Slik kan du kjøpe billetter til Teater Innlandets forestillinger:[/b] • her på vår nettside: under hver enkelt [url=http://www.teaterinnlandet.no/forestillinger]forestilling[/url] ELLER fra [url=http://www.teaterinnlandet.no/spilleplan]Spilleplan[/url]. Klikk på BILLETTER til høyre for ditt spillested! • i billettluka til hvert enkelt kulturhus • ved inngangen før forestillingsstart (med forbehold om utsolgt) • via telefon til hvert enkelt kulturhus. Telefonnummer finner du ved å trykke på det aktuelle spillestedet [url=http://www.teaterinnlandet.no/spillesteder]her[/url] NB: Kjøpte billetter kan ikke refunderes. RULLESTOL, LEDSAGER OG SPESIALRABATTER Trenger du plass til rullestol eller ledsager, eller har du krav på spesialrabatt som Scenekort, Teatrets Venner Innlandet, Teatrets Unge Venner etc., ta kontakt på [url=mailto:billett@teaterinnlandet.no]epost[/url] eller telefon 62 59 87 20. GAVEKORT Gavekort til Teater Innlandets forestillinger kan bestilles på [url=mailto:billett@teaterinnlandet.no]epost[/url] eller telefon 62 59 87 20. RABATTERTE BILLETTER • [b]Student[/b] (gyldig student ID må fremvises ved billettkontroll) • [b]Honnør[/b] (for alle med gyldig honnør bevis og alle over 67 år) • [b]Gruppe-pris[/b] (for grupper og familier, 5 eller flere ifølge) • [b]OBOS og andre BBL[/b] (for medlemmer av OBOS eller andre boligbyggerlag, maks 2 billetter per medlemskap – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) • [b]Eidsiva Marked[/b] (for kunder og ansatte i Eidsiva, maks 2 billetter per medlemskap – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) • [b]HA-kort[/b] (for Hamar Arbeiderblads kunder, maks 2 billetter per medlemskort – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) Disse rabattene er tilgjengelig på de fleste av teatrets forestillinger, de ligger da tilgjengelig for salg på nett. Unntak kan forekomme.

Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen Solveigs 2. sang av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenogra...

Les mer >
Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen [url=http://www.teaterinnlandet.no/solveigs-andre-sang] [i]Solveigs 2. sang[/i] [/url] av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenograf ved Hedmark Teater og etter hvert Teater Innlandet i til sammen 25 år. Hun har stått bak scenografi og kostymedesign på svært ulike produksjoner, alt fra kjente Pippi Langstrømpe til ny norsk dramatikk, som Fire forsøk på å gjøre en forskjell, som handlet om norsk bistand i Afrika. Men hennes siste oppgave ved teatret er helt annerledes enn alt hun har gjort før. Kristin forteller: «I de siste årene har jeg jobbet mye med fotokunst – og når teatersjefen bestemte seg for å lage [i]Solveigs 2. sang[/i] til Peer Gynt-jubileet, ga hun meg oppdraget med å skape bildene. Rammen rundt denne produksjonen er et nyskrevet drama av Malmfrid H. Hallum, innspilt hos NRK Radioteateret, hvor et begrenset antall publikummere sitter i et rom med tre storskjermer og hører på forestillingens historie og musikk - mens de får en visuell reise i foto og film, bygd på samme historie, foran seg, på skjermene. En helt ny måte å vise scenekunst på. Historien handler om Solveig i Peer Gynt og hennes reise for å kvitte seg med minnet om «Han» som en gang gikk og ba henne vente. En gripende og mørk historie om den store kjærligheten. En historie om å ikke leve det livet du ønsker og om tiden som stadig minner deg på at valgene ikke kan tas på nytt. Historien er gjenkjennbar – de store følelsene i livet – både de mørke og de lyse. Vi kjenner alle på dem der vi er - derfor kan det også skapes kunst som treffer oss i det hverdagslige og det nære – om vi ser godt etter.» «Bildene skulle ikke være en illustrasjon til teksten men ha sitt eget visuelle språk og sin egen symbolikk. Det ble etter hvert et mål for meg å finne fram til motivene i forestillingen i nærmiljøet, - at bildene kunne tas der jeg bodde. Da Anne Grinden, som også bor i Nord-Odal, sa ja til å være med på dette prosjektet som fotoaktør i rollen som den eldre Solveig, ble det klart at vi skulle greie å ta alle bildene i Nord-Odal.» «Sammen med Bjørn Thomassen i Fabelaktiv på Hamar satte vi sammen alt av bilder og film sammen med Radioteaterets innspilling, og til slutt oppsto forestillingen [i]Solveigs 2. sang[/i]. Jeg er innmari stolt av at motivene i fotokunsten i denne teaterinstallasjonen er fra Storsjøen, ved Fjellsåa, oppe i Knappåsen, inne i nabohuset, ute i hagen min, ved Tannåa, ved Trøsilandet, rundt omkring i Fjellsgrenda, på Stormoen… I løpet av de 18 månedene vi har jobbet med dette har jeg fått veldig god hjelp fra bekjente – vi har f. eks. hatt en hel fotodag ute på potetåker’n til Harald Moen, og bekjente har vært ute på sjøen og fisket brasme – som har en viktig rolle på noen av bildene. Andre har lånt bort et gammelt hus og latt oss få jobbe der alene et par dager – en velvilje som er avgjørende for et slikt prosjekt. Det har vært et utrolig spennende og utfordrende arbeid.» Nå turnerer denne nyskapende forestillingen i Innlandet, hvor publikum får en litt annerledes teaterkveld. Turnépremieren var på Gjøvik 14. september. Nå henger det et utdrag bilder som Kristin har tatt i forbindelse med forestillingen utstilt ved Teater Innlandet scene i Hamar kulturhus. Den 3. november stilles også flere av bildene ut i foajeen på Milepelen kino og kulturhus.

Høsten 2018 setter Teater Innlandet opp musikalen Bør Børson jr. Dette blir en av teatrets største satsinger. Aldri før har vi sendt så mye som 11 skuespillere ut på tur. Vi ønsker å spille på flest mulig kulturhus i regionen og fylle dem med spektakulær scenografi, lyd, lys og koreografi.

Helgen 16. og 17. september avholdes ...

Les mer >
Høsten 2018 setter Teater Innlandet opp musikalen [i]Bør Børson jr[/i]. Dette blir en av teatrets største satsinger. Aldri før har vi sendt så mye som 11 skuespillere ut på tur. Vi ønsker å spille på flest mulig kulturhus i regionen og fylle dem med spektakulær scenografi, lyd, lys og koreografi. Helgen 16. og 17. september avholdes audition i Hamar kulturhus med 50 skuespillere. Disse er plukket ut fra en rekordstor søknadsbunke med 196 navn! Bør Børson jr. er den selvsikre oppkomlingen som slår seg opp, går på trynet, og så reiser seg igjen. Han drømmer om å bli sett. Han drømmer om å sette på plass bygdedyret og vise at han er en skikkelig storkar. Og han drømmer om nabojenta Josefine og den store kjærligheten. Utallige teateroppsetninger, og ikke minst filmen med Rolv Wesenlund, har gjort Johan Falkbergets [i]Bør Børson jr.[/i] til allemannseie. Et persongalleri med en nyrik butikkeier, enfoldige bygdetullinger, forføreriske jomfruer fra storbyen og sleske aksjespekulanter fra hovedstaden, gjør dette til en kjær folkekomedie. Men stykket er også en samfunnskommentar og pirker litt borti den norske væremåten. Bygda ønsker ikke Bør vel og ler av drømmene hans. Men når han faktisk lykkes, blir de fleste likevel stolte og glade. Er det ikke litt sånn fremdeles? Vi kan være skeptiske til folk som stikker seg fram, men til syvende og sist blir vi imponerte over de som får til noe stort. Falkberget har skrevet en historie om den norske folkesjelen, og Harald Tusberg og Egil Monn-Iversen har løftet den opp på teaterscenen og inn i nordmenns hjerter. Falkbergets [i]Bør Børson jr.[/i] er lagt til i den fiktive bygda Olderdalen i Sør-Trøndelag, men i vår versjon plasserer vi ham på Hedmarken, med både dialekt, stedsnavn og særegenheter fra dette distriktet. Lars Erik Holter, som tidligere har laget suksessforestillingen [i]Hedda Gabler[/i] ved Teater Innlandet, har regien, og Bør Børson jr. spilles av vår egen Tom Styve. Tom er en allsidig skuespiller med en særlig forkjærlighet for komedie. I tillegg til jobben ved Teater Innlandet er han aktiv innen både teatersport, stand-up og revy. Vi gleder oss til å se hva som skjer når han ikler seg Børsons bukseseler, naivisme og stormannsgalskap.

Teater Innlandet holder til i Hamar kulturhus. Besøksadressen vår er Torggata 100, 2317 HAMAR. Postboksadressen er P.B. 4153, 2307 HAMAR.

Her finner du kontaktinformasjon til den du skal ha tak i.

...

Les mer >
Teater Innlandet holder til i Hamar kulturhus. Besøksadressen vår er Torggata 100, 2317 HAMAR. Postboksadressen er P.B. 4153, 2307 HAMAR. [url="http://www.teaterinnlandet.no/kontakt"]Her finner du kontaktinformasjon til den du skal ha tak i[/url].
Tittel
Innhold