Intervju med Kristin Bengtson

Teater Innlandets scenograf har hatt en ny rolle i "Solveigs 2. sang". Foto: Kristin Bengtson

Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen Solveigs 2. sang av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenograf ved Hedmark Teater og etter hvert Teater Innlandet i til sammen 25 år. Hun har stått bak scenografi og kostymedesign på svært ulike produksjoner, alt fra kjente Pippi Langstrømpe til ny norsk dramatikk, som Fire forsøk på å gjøre en forskjell, som handlet om norsk bistand i Afrika.
Men hennes siste oppgave ved teatret er helt annerledes enn alt hun har gjort før.

Kristin forteller: «I de siste årene har jeg jobbet mye med fotokunst – og når teatersjefen bestemte seg for å lage Solveigs 2. sang til Peer Gynt-jubileet, ga hun meg oppdraget med å skape bildene. Rammen rundt denne produksjonen er et nyskrevet drama av Malmfrid H. Hallum, innspilt hos NRK Radioteateret, hvor et begrenset antall publikummere sitter i et rom med tre storskjermer og hører på forestillingens historie og musikk - mens de får en visuell reise i foto og film, bygd på samme historie, foran seg, på skjermene. En helt ny måte å vise scenekunst på. Historien handler om Solveig i Peer Gynt og hennes reise for å kvitte seg med minnet om «Han» som en gang gikk og ba henne vente. En gripende og mørk historie om den store kjærligheten. En historie om å ikke leve det livet du ønsker og om tiden som stadig minner deg på at valgene ikke kan tas på nytt. Historien er gjenkjennbar – de store følelsene i livet – både de mørke og de lyse. Vi kjenner alle på dem der vi er - derfor kan det også skapes kunst som treffer oss i det hverdagslige og det nære – om vi ser godt etter.»

«Bildene skulle ikke være en illustrasjon til teksten men ha sitt eget visuelle språk og sin egen symbolikk. Det ble etter hvert et mål for meg å finne fram til motivene i forestillingen i nærmiljøet, - at bildene kunne tas der jeg bodde. Da Anne Grinden, som også bor i Nord-Odal, sa ja til å være med på dette prosjektet som fotoaktør i rollen som den eldre Solveig, ble det klart at vi skulle greie å ta alle bildene i Nord-Odal.»

«Sammen med Bjørn Thomassen i Fabelaktiv på Hamar satte vi sammen alt av bilder og film sammen med Radioteaterets innspilling, og til slutt oppsto forestillingen Solveigs 2. sang.
Jeg er innmari stolt av at motivene i fotokunsten i denne teaterinstallasjonen er fra Storsjøen, ved Fjellsåa, oppe i Knappåsen, inne i nabohuset, ute i hagen min, ved Tannåa, ved Trøsilandet, rundt omkring i Fjellsgrenda, på Stormoen… I løpet av de 18 månedene vi har jobbet med dette har jeg fått veldig god hjelp fra bekjente – vi har f. eks. hatt en hel fotodag ute på potetåker’n til Harald Moen, og bekjente har vært ute på sjøen og fisket brasme – som har en viktig rolle på noen av bildene. Andre har lånt bort et gammelt hus og latt oss få jobbe der alene et par dager – en velvilje som er avgjørende for et slikt prosjekt. Det har vært et utrolig spennende og utfordrende arbeid.»

Nå turnerer denne nyskapende forestillingen i Innlandet, hvor publikum får en litt annerledes teaterkveld. Turnépremieren var på Gjøvik 14. september. Nå henger det et utdrag bilder som Kristin har tatt i forbindelse med forestillingen utstilt ved Teater Innlandet scene i Hamar kulturhus. Den 3. november stilles også flere av bildene ut i foajeen på Milepelen kino og kulturhus.


Tittel
Innhold