Invitasjon til SIB Lab 2017

SiB Lab fyller Hamar med dans! Her fra SiB 2012

Hvordan lever vi av dansekunsten (Pressemelding fra SiB)

Uken 26. juni 1. juli arrangerer danseorganisasjonen Skisser i bevegelse (SiB) workshop og seminar innenfor dans og kreativ bevegelse på Hamar. Vi ønsker både nyetablerte og mer erfarne scenekunstnere og studenter innenfor scenekunst velkomne!

Workshopene er ledet av lokal dansekunstner Annette Brandanger, scenekunstner Camilla Brandt og kampsportmester Sua Rusten. Sammen lar de seg inspirere av alt som rører seg og ønsker å utforske et tverrfaglig møte mellom scenekunst og visuell kunst.

Dans og performance kunst
Dans blir mer og mer synlig i gallerier og museer. Ikke bare som forestillinger, men også i form av video, installasjoner og stedsspesifikk koreografi. Hvordan har dans og koreografi formet moderne kunst? Og hvordan har det seg at dansere og kunstnere stadig inngår flere fellesskap? Nylig presenterte Frieze associate editor Paul Clinton et seminar: Introduction to Art and Dance, i London, en imponerende informativ presentasjon i historisk perspektiv fra Modernismen til idag. I sommer ved SIB Lab skal lokale og internasjonale dansere utføre sin egen forskning på bevegelse i møte med visuell kunst. Under workshopen vil vi leke med ideen om hva det vil si å sette spor etter sin bevegelse. Vi har inngått et samarbeid med Kunstbanken og tekstilkunstner Julie Skarland og ønsker å gi Julies utstilling In my garden liv på ny ved at scenekunstnerne lar seg inspirere av hennes kunstverk og går inn i utforskende bevegelsesarbeid inn i galleriet.

Workshopen avsluttes med en visning av ukens arbeid lørdag 1. juli.

SIB er også veldig stolte over å invitere til seminar fredag 30. juni.
Vi får to meget dyktige og erfarne kunstnere på besøk til Hamar. Heloise Gold (USA) og Kristin Norderval vil gi en improvisert performance samt en samtale om eget arbeid innenfor scenekunst både i Norge og i USA. Heloise har bl.a startet opp ART FROM THE STREETS, et gratis, åpent studio i Austin, Texas for hjemløse kunstnere, danset selv i Deborah Hay Dance Company i 198085 og publiserte boka Deep Listening Body i 2008, dette for å nevne en liten brøkdel av hennes karriere. Kristin Norderval jobber som utøvende, komponist, improvisatør i vokal improvisasjon og komposisjon og er prisvinnende komponist med utenlandsk erkjennelse. SiB Lab organiseres av Annette Brandanger, Therese Slob, Cecilie Sleppen Ålskog, Lilja Björk Haraldsdóttir og Minda Marie Kalfoss, lokale dansekunstnere som brenner for sitt yrke og jobber intenst for å satse alt for dansen.

Hele SiB-uken er gratis og et fantastisk tilbud til scenekunstnere i regionen. SiB Seminar den 30. juni er åpent for alle som er interessert!

SiB Lab er støttet av Kulturrådet, Teater Innlandet, PS: Dance og Kunstbanken, Hamar.
For påmelding kontakt annette@sibdance.com